Digital selvbetjening giver borgere mulighed for at kommunikere digitalt med myndighederne. Dette vil oftest være selvbetjeningsløsninger på en myndigheds hjemmeside. Fx kan borgere melde flytning via borger.dk. For en række offentlige serviceområder er der i den relevante lovgivning fastsat krav om, at borgere skal anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som den relevante myndighed stiller til rådighed til formålet. Dette benævnes obligatorisk digital selvbetjening.
Med de gældende regler kan man understøtte transitionen til digital kommunikation i befolkningen ved at fremme brugen af de selvbetjeningsløsninger, borgerne konkret er i stand til at anvende. For digital selvbetjening gælder, at det er borgeren, der retter henvendelse til myndigheden, og at borgeren under alle omstændigheder skal kontakte myndigheden for at blive stillet et alternativ til digital selvbetjening til rådighed. Således kan fravigelse ske på borgerens anmodning.
I dag er reglerne således, at kriteriet for Digital Post fritagelse tillægges forskellig vægt i de enkelte lovgivninger. Der er i hver enkelt lov anført de kriterier, som en myndighed kan lægge vægt på i vurderingen af, om en borger kan fravige fra obligatorisk digital selvbetjening. Fritagelse fra Digital Post kan indgå som ét af kriterierne, men det er ikke givet på tværs af sagsområder, at dette er et gyldigt kriterium for at fravige obligatorisk digital selvbetjening.
Det følger af det foreslåede § 1, stk. 1, at loven vil finde anvendelse på alle obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger hos offentlige myndigheder, hvor der efter lovgivning er mulighed for at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening for fysiske personer.
Loven vil kun finde anvendelse på de obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger, hvor der allerede eksisterer en fravigelsesmulighed samt et tilhørende alternativ til den obligatoriske selvbetjeningsløsning. I de tilfælde, hvor det i lovgivningen er reguleret, at en selvbetjeningsløsning ikke kan fraviges, vil denne lov ikke omfatte disse løsninger.
Loven vil finde anvendelse på alle obligatoriske selvbetjeningsløsninger, hvor det er muligt for borgerne at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. Der kan i lovgivningen være anvendt andre betegnelser for fravigelse, fx dispensation. Der vil kunne fremgå både undtagelse, fritagelse, dispensation eller lignende begreber af lovgivningen. Uanset hvilke af disse begreber, der anvendes, vil de alle være omfattet af denne lov.
Loven vil kun finde anvendelse på offentlige obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger. Loven vil derfor ikke omfatte private selvbetjeningsløsninger, som fx banker eller forsikringsselskaber tilbyder kunder.
Loven vil ikke finde anvendelse på brug af digitale selvbetjeningsløsninger for juridiske personer eller i forbindelse med fysiske personers erhvervsaktiviteter.
Loven vil heller ikke finde anvendelse på selvbetjeningsløsninger, som ikke er gjort obligatoriske. Da disse løsninger ikke er obligatoriske, vil der ikke være behov for regler om fravigelse herfra.
Beslutninger om anvendelse af eller undtagelse fra domstolenes it-systemer er judicielle afgørelser, som det alene tilkommer en dommer eller dommerfuldmægtig at afgøre. Dette kan eksempelvis ske i henhold til retsplejelovens § 148 a, stk. 4.
Det foreslås i stk. 2, at loven ikke gælder for domstolenes digitale portaler.
Forslaget vil medføre, at loven ikke vil gælde for domstolenes digitale sagsportaler til behandling af civile sager (minretssag.dk), skifteportalen (minskiftesag.dk) eller andre nuværende og kommende portalløsninger ved domstolene.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at loven er i overensstemmelse med det grundlæggende princip om retternes uafhængighed., i det det i modsat fald ville være en konsekvens af lovens henvisning til § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, at kommunalforvaltninger i praksis ville træffe afgørelse om sagsbehandlingen i konkrete retssager, da kommunalforvaltningerne administrerer fritagelserne fra Digital Post.
Borgere, som er fritaget fra Digital Post, vil derfor med forslaget kunne blive undtaget fra obligatorisk digital selvbetjening på domstolenes område efter de regler, som gælder for domstolene.
I dag er det på en række områder obligatorisk for borgere at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder. Der gælder samtidig regler og praksis for, at der kan fraviges fra udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. I den enkelte lov er det reguleret hvilke kriterier, som en myndighed kan lægge vægt på i vurderingen af, om udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening kan fraviges. Fritagelse fra Digital Post kan indgå som ét af kriterierne, men det er ikke givet på tværs af sagsområder, at dette er et gyldigt kriterium for at fravige obligatorisk digital selvbetjening.
Det følger af det foreslåede § 2, stk. 1, at hvor der i lovgivning findes regler om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening, har fysiske personer, der er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post efter § 5, stk. 1, i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, efter anmodning ret til at blive tilbudt det i den pågældende lovgivning hjemlede alternativ til digital selvbetjening.
Efter den foreslåede bestemmelse vil fysiske personer, der er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post efter § 5, stk. 1, i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, få ret til at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening hos offentlige myndigheder alene på baggrund af fritagelsen fra Digital Post og får dermed efter anmodning ret til at blive tilbudt det i den pågældende lovgivnings hjemlede alternativ til digital selvbetjening. Hvorvidt der i ordlyden i undtagelsesbestemmelserne angives at kunne undtages, fritages eller lignende vil være underordnet.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde på tværs af de sektorspecifikke undtagelsesbestemmelser og skal supplere disse. Bestemmelsen vil derfor gælde parallelt med fravigelsesbestemmelserne og skal tolkes i sammenhæng med disse. Dette vil medføre, at borgere, som er fritaget fra Digital Post, vil kunne benytte den foreslåede bestemmelse i sammenhæng med en fravigelsesbestemmelse i en sektorspecifik lov. Fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening kan ske på baggrund af den foreslåede bestemmelse, mens mulighederne for betjening på anden vis er hjemlet i fravigelsesbestemmelsen i den relevante lovgivning.
Det er formålet med den foreslåede bestemmelse at gøre reglerne enklere og mere smidige regler for de borgere, som ønsker at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. Ved at indføre et objektivt kriterium gøres reglerne mere gennemskuelige for den enkelte borger og lettere at administrere for myndighederne.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, at de fysiske personer skal indgive deres anmodninger i overensstemmelse med regler i den pågældende lovgivning. Dette vil for en lang række selvbetjeningsløsninger være de kommunale borgerservicecentre, men der er også andre myndigheder, som administrerer obligatoriske selvbetjeningsløsninger. Der kan være andre love, hvoraf det følger, at en anmodning skal indgives til en anden myndighed, end den myndighed, som administrer det pågældende sagsområde.
Loven vil ikke fastsætte formkrav til borgerens anmodning om betjening på anden vis. Hvor øvrig lovgivning tillader det, vil loven kunne administreres således, at borgerens henvendelse i sig selv er en anmodning om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening.
Der vil kun skulle tilbydes et alternativ til obligatorisk digital selvbetjening, såfremt borgeren anmoder om dette. For de myndigheder, som registrerer fravigelser fra obligatorisk digital selvbetjening i egne it-systemer, vil denne registrering skulle foregå som hidtil. Der vil ikke med loven være krav om en ændret praksis for dette.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2023. Det vil give myndighederne mulighed for at indrette sig efter de nye regler. Loven vil også gælde for ansøgninger, som er indgivet før lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at loven skal ikke gælde for Færøerne og Grønland. Dette skyldes at lov om Digital Post fra offentlige afsendere ikke gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor Digital Post-løsningen ikke er til rådighed på Færøerne eller i Grønland.
Gældende
LOV nr 603 af 31/05/2023
Digitaliseringsministeriet
Ændringer:
0
Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Loven finder anvendelse på alle offentlige myndigheders obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger, hvor der efter lovgivningen er mulighed for at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening for fysiske personer, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven gælder ikke for domstolenes digitale portaler.
Fysiske personer, der er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post efter regler udstedt i medfør af § 5, stk. 1, i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, har efter anmodning ret til at benytte den pågældende lovgivnings hjemlede alternativ til den obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning.
Stk. 2. Anmodning efter stk. 1 skal indgives i overensstemmelse med de regler, der gælder for den pågældende obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning.