LOV nr 603 af 31/05/2023
Digitaliseringsministeriet
Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening § 1
Loven finder anvendelse på alle offentlige myndigheders obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger, hvor der efter lovgivningen er mulighed for at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening for fysiske personer, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven gælder ikke for domstolenes digitale portaler.
Forarbejder til Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening § 1
RetsinformationDigital selvbetjening giver borgere mulighed for at kommunikere digitalt med myndighederne. Dette vil oftest være selvbetjeningsløsninger på en myndigheds hjemmeside. Fx kan borgere melde flytning via borger.dk. For en række offentlige serviceområder er der i den relevante lovgivning fastsat krav om, at borgere skal anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som den relevante myndighed stiller til rådighed til formålet. Dette benævnes obligatorisk digital selvbetjening.
Med de gældende regler kan man understøtte transitionen til digital kommunikation i befolkningen ved at fremme brugen af de selvbetjeningsløsninger, borgerne konkret er i stand til at anvende. For digital selvbetjening gælder, at det er borgeren, der retter henvendelse til myndigheden, og at borgeren under alle omstændigheder skal kontakte myndigheden for at blive stillet et alternativ til digital selvbetjening til rådighed. Således kan fravigelse ske på borgerens anmodning.
I dag er reglerne således, at kriteriet for Digital Post fritagelse tillægges forskellig vægt i de enkelte lovgivninger. Der er i hver enkelt lov anført de kriterier, som en myndighed kan lægge vægt på i vurderingen af, om en borger kan fravige fra obligatorisk digital selvbetjening. Fritagelse fra Digital Post kan indgå som ét af kriterierne, men det er ikke givet på tværs af sagsområder, at dette er et gyldigt kriterium for at fravige obligatorisk digital selvbetjening.
Det følger af det foreslåede § 1, stk. 1, at loven vil finde anvendelse på alle obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger hos offentlige myndigheder, hvor der efter lovgivning er mulighed for at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening for fysiske personer.
Loven vil kun finde anvendelse på de obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger, hvor der allerede eksisterer en fravigelsesmulighed samt et tilhørende alternativ til den obligatoriske selvbetjeningsløsning. I de tilfælde, hvor det i lovgivningen er reguleret, at en selvbetjeningsløsning ikke kan fraviges, vil denne lov ikke omfatte disse løsninger.
Loven vil finde anvendelse på alle obligatoriske selvbetjeningsløsninger, hvor det er muligt for borgerne at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. Der kan i lovgivningen være anvendt andre betegnelser for fravigelse, fx dispensation. Der vil kunne fremgå både undtagelse, fritagelse, dispensation eller lignende begreber af lovgivningen. Uanset hvilke af disse begreber, der anvendes, vil de alle være omfattet af denne lov.
Loven vil kun finde anvendelse på offentlige obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger. Loven vil derfor ikke omfatte private selvbetjeningsløsninger, som fx banker eller forsikringsselskaber tilbyder kunder.
Loven vil ikke finde anvendelse på brug af digitale selvbetjeningsløsninger for juridiske personer eller i forbindelse med fysiske personers erhvervsaktiviteter.
Loven vil heller ikke finde anvendelse på selvbetjeningsløsninger, som ikke er gjort obligatoriske. Da disse løsninger ikke er obligatoriske, vil der ikke være behov for regler om fravigelse herfra.
Beslutninger om anvendelse af eller undtagelse fra domstolenes it-systemer er judicielle afgørelser, som det alene tilkommer en dommer eller dommerfuldmægtig at afgøre. Dette kan eksempelvis ske i henhold til retsplejelovens § 148 a, stk. 4.
Det foreslås i stk. 2, at loven ikke gælder for domstolenes digitale portaler.
Forslaget vil medføre, at loven ikke vil gælde for domstolenes digitale sagsportaler til behandling af civile sager (minretssag.dk), skifteportalen (minskiftesag.dk) eller andre nuværende og kommende portalløsninger ved domstolene.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at loven er i overensstemmelse med det grundlæggende princip om retternes uafhængighed., i det det i modsat fald ville være en konsekvens af lovens henvisning til § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, at kommunalforvaltninger i praksis ville træffe afgørelse om sagsbehandlingen i konkrete retssager, da kommunalforvaltningerne administrerer fritagelserne fra Digital Post.
Borgere, som er fritaget fra Digital Post, vil derfor med forslaget kunne blive undtaget fra obligatorisk digital selvbetjening på domstolenes område efter de regler, som gælder for domstolene.