Pressenævnet afviser klage over annonce grundet manglende retlig interesse
Dato
1. juli 2017
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
X20170961001
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Pressenævnet har afvist en klage fra en person vedrørende en annonce i ugebladet Femina. Klageren mente, at annoncen, med titlen ”Den uge jeg tog mine bryster tilbage”, tilsidesatte god presseskik, idet dens layout og farveholdning skabte en sammenblanding med bladets redaktionelle indhold.
Pressenævnets formand, Hanne Schmidt, udtalte, at klageren ikke var nævnt eller afbildet i annoncen. En grundlæggende betingelse for at klage til Pressenævnet er, at klageren har en retlig interesse, hvilket indebærer, at man skal være omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i mediet. Det er ikke tilstrækkeligt blot at have interesse i det behandlede emne.
Da klageren ikke opfyldte kravet om at være direkte, væsentlig og individuelt identificeret i annoncen, blev klagen afvist uden yderligere behandling i henhold til Medieansvarsloven § 43, stk. 2, nr. 2. Det blev desuden bemærket, at Pressenævnet behandler sager efter Medieansvarsloven og de vejledende regler for god presseskik, mens Forbrugerombudsmanden behandler markedsføringssager efter Markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, hvor der ikke nødvendigvis er samme krav til retlig interesse.
Lignende afgørelser