Command Palette

Search for a command to run...

Kritik af Ekstra Bladet for misvisende fremstilling af Espresso House's svar

Dato

2. juli 2025

Myndighed

Pressenævnet

Ministerium

Justitsministeriet

Sagsnummer

W20250959725

Dokument

Åbn PDF

Espresso House klagede til Pressenævnet over to videoer bragt af Ekstra Bladet på deres Instagram-profil og YouTube-kanal i september 2024. Klagen omhandlede ukorrekt information i videoerne, specifikt journalistens udtalelser om, at Espresso House ikke besvarede henvendelser og "gemte sig", selvom Espresso House havde sendt en kommentar forud for offentliggørelsen.

Pressenævnets kompetence

Pressenævnet bemærkede, at Ekstra Bladets Instagram-profil og YouTube-kanal ikke var anmeldt til nævnet i henhold til Medieansvarsloven § 8, stk. 1 på tidspunktet for offentliggørelsen. Dog, da Ekstra Bladet havde tilkendegivet intention om anmeldelse og ageret som om siderne var tilmeldt, sidestillede Pressenævnet dette med et samtykke til at behandle klagen. Nævnets kompetence følger af Medieansvarsloven § 1.

Vurdering af god presseskik

Espresso House anførte, at videoerne indeholdt ukorrekt information, da de havde besvaret Ekstra Bladets henvendelse med en udtalelse om, at der var gratis postevand tilgængeligt i deres kaffebarer, herunder på Rigshospitalet ved henvendelse i baren. Ekstra Bladet fastholdt, at videoerne var en del af et satirisk format, hvor journalistens udtalelser skulle ses i denne kontekst.

Pressenævnet fandt, at videoerne indeholdt kritiske og misvisende udtalelser, der kunne være skadelige for Espresso House. Selvom det var korrekt, at en specifik SMS ikke var besvaret, efterlod videoerne seeren med indtrykket af, at Espresso House generelt ikke ville besvare henvendelser og "gemte sig". Dette fremstod ikke retvisende, især da Espresso House havde fremsendt deres kommentar fire dage før den første offentliggørelse og otte dage før den anden. Pressenævnet lagde vægt på, at Espresso House ikke på anden vis var kommet til orde i videoerne, og at de fremsendte oplysninger ikke kunne anses for uvæsentlige for det samlede billede. De vide rammer for frisprog og satiriske kommentarer kunne ikke begrunde et andet resultat i dette konkrete tilfælde.

Pressenævnet udtalte på denne baggrund kritik af Ekstra Bladet og pålagde i medfør af Medieansvarsloven § 49 den ansvarshavende redaktør at offentliggøre nævnets kendelse på Ekstra Bladets Instagram-profil og YouTube-kanal.

Lignende afgørelser