Ulovlig forskelsbehandling pga. handicap ved afskedigelse af overlærer
Dato
22. marts 2025
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20250922825
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Ligebehandlingsnævnet har afgjort, at en kommune handlede i strid med forskelsbehandlingsloven ved at afskedige en overlærer den 31. marts 2022 på grund af handicap. Nævnet afviste kommunens påstand om, at mundtlig bevisførelse var nødvendig, da sagen var tilstrækkeligt oplyst.
Vurdering af handicap
Klageren blev anset for at have et handicap i henhold til Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 1, stk. 1-3. Dette skyldtes langvarige funktionsbegrænsninger som colitis ulcerosa, der medførte kronisk stress og træthed, hvilket forhindrede hende i at deltage i arbejdslivet på lige vilkår. Kommunen var bekendt med klagerens handicap, da hun havde en § 56-aftale og modtog tilskud til personlig assistance.
Indirekte forskelsbehandling og bevisbyrde
Afskedigelsen skete som led i en sparerunde, hvor medarbejdere blev vurderet ud fra kriterier som fravær, samarbejde og kompetencer, som yderligere blev udfoldet i syv underkriterier, herunder fleksibilitet, stabilitet og omstillingsevne. Klageren scorede lavest samlet set, især på de nævnte kriterier, hvilket nævnet vurderede gav anledning til en formodning om indirekte forskelsbehandling i strid med Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 2, stk. 1. Bevisbyrden for, at ligebehandlingsprincippet ikke var krænket, påhvilede herefter kommunen, jf. Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 7 a.
Manglende tilpasningsforpligtelse
Kommunen havde en pligt til at foretage hensigtsmæssige tilpasninger for klageren, som beskrevet i Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 2 a. Nævnet fandt, at kommunen ikke i tilstrækkeligt omfang havde godtgjort, at klageren modtog tilstrækkelig individuel vejledning som en del af den personlige assistance, og at kommunen ikke havde undersøgt mulighederne for omplacering til en anden stilling i tilstrækkelig grad forud for afskedigelsen. Dette førte til, at kommunen ikke havde opfyldt sin tilpasningsforpligtelse.
Godtgørelse
Som følge af den ulovlige forskelsbehandling blev klageren tilkendt en godtgørelse på 555.000 kr., svarende til omkring 12 måneders løn, med procesrente fra den 10. januar 2023. Godtgørelsen blev fastsat under hensyntagen til ansættelsesperiodens længde og sagens øvrige omstændigheder, i henhold til Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 7, stk. 1.
Lignende afgørelser