Command Palette

Search for a command to run...

Ligebehandlingsnævnet har afvist at behandle en klage om påstået forskelsbehandling på grund af handicap i forbindelse med klagers uddannelsesforløb på et gymnasium. Klager, der er diagnosticeret med infantil autisme, anførte, at gymnasiet ikke ydede tilstrækkelig støtte og udsatte hende for forskelsbehandling.

Nævnets vurdering af kompetence og handicap

Nævnet vurderede, at Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 1, stk. 1 finder anvendelse, da loven forbyder forskelsbehandling på grund af handicap i uddannelsesvirksomhed, der sigter mod lønnet beskæftigelse. Dette er i overensstemmelse med Rådets direktiv 2000/78 (beskæftigelsesdirektivet), som loven implementerer.

På baggrund af en lægelig journal, der dokumenterede klagers diagnose med infantil autisme og undervisningsmæssige utilpasning, fandt nævnet, at klager havde et handicap i lovens forstand. Dette skyldes, at klager har langvarige funktionsbegrænsninger, der forhindrer hende i at deltage i skolen på lige vilkår med andre.

Afvisning af klagen

På trods af at nævnet fandt, at klager havde et handicap, og at loven var anvendelig, afviste nævnet at behandle sagen. Afvisningen skyldtes, at der var betydelig tvivl om de faktiske omstændigheder i sagen, herunder:

  • Om klager blev udstillet af en lærer.
  • Om klager modtog fornøden hjælp og støtte.
  • Om klager uberettiget fik en advarsel i forbindelse med en gruppeopgave i biologi.

Nævnet konkluderede, at en afklaring af disse faktiske uoverensstemmelser ville kræve parts- og vidneforklaringer, hvilket ikke kan ske for Ligebehandlingsnævnet, men i stedet må afgøres ved domstolene. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 12, stk. 1.

Lignende afgørelser