Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på tidsubegrænset ophold pga. afbrudt lovligt ophold

Dato

17. april 2024

Myndighed

Udlændingenævnet

Ministerium

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Sagsnummer

W20231023625

Dokument

Åbn PDF

Udlændingenævnet stadfæstede i april 2023 Udlændingestyrelsens afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse til en tyrkisk statsborger, dog med en ændret begrundelse. Oprindeligt var afslaget baseret på, at ansøgeren ikke opfyldte beskæftigelseskravet i udlændingeloven § 11, stk. 3, nr. 8.

Udlændingenævnet fandt, at ansøgerens sag ikke skulle behandles efter de lempeligere betingelser for ansøgere under 19 år, da ansøgeren var fyldt 20 år på ansøgningstidspunktet. Nævnet ændrede hjemmelshenvisningen til Udlændingeloven § 11, stk. 3, nr. 1, som stiller krav om mindst 8 års uafbrudt lovligt ophold i Danmark.

Vurdering af lovligt ophold

Nævnet lagde vægt på, at ansøgeren, født i Danmark i maj 2000, blev meddelt opholdstilladelse indtil sin 18-års fødselsdag i maj 2018. Udlændingestyrelsen havde i marts 2018 vejledt ansøgeren om at søge selvstændig opholdstilladelse senest på sin 18-års fødselsdag for at undgå ulovligt ophold. Ansøgeren indgav først ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse i juli 2020.

Det er en betingelse for at opfylde kravet i udlændingeloven § 11, stk. 3, nr. 1, at en udlænding har boet lovligt i Danmark i en uafbrudt periode på mindst 8 år på afgørelsestidspunktet. Beregningen af lovligt ophold afbrydes, når en meddelt opholdstilladelse udløber, jf. Udlændingeloven § 27, stk. 3. Ansøgerens lovlige ophold blev afbrudt med 2 år og 57 dages ulovligt ophold fra maj 2018 til juli 2020. Selvom Udlændingestyrelsen besluttede ikke at afvise ansøgningen grundet Danmarks internationale forpligtelser, jf. Udlændingeloven § 9, stk. 24, fandt Udlændingenævnet, at betingelsen om uafbrudt lovligt ophold ikke var opfyldt.

Nævnet lagde afgørende vægt på den sene ansøgning og manglende dokumentation for forsinkelsen. Det forhold, at ansøgeren er født og opvokset i Danmark, kunne ikke føre til en ændret vurdering. Nævnet fastslog desuden, at betingelsen i udlændingeloven § 11, stk. 3, nr. 1, ikke kan fraviges som følge af Danmarks internationale forpligtelser, herunder FN’s Handicapkonvention og associeringsaftale-komplekset mellem EU og Tyrkiet, da reglerne om tidsubegrænset opholdsret ikke er omfattet af stand-still klausulen i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80.

Lignende afgørelser