Omgørelse af afslag på familiesammenføring trods manglende nationalitetspas
Dato
17. maj 2023
Myndighed
Udlændingenævnet
Ministerium
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sagsnummer
W20230939125
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Udlændingenævnet omgjorde i februar 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag på opholdstilladelse til en russisk statsborger, der søgte familiesammenføring med sin herboende ægtefælle. Ansøgeren, der er russisk statsborger, indrejste i Danmark i oktober 2019 og søgte asyl, hvilket blev afslået af både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
Sagsforløb og Udlændingestyrelsens afslag
I november 2020 søgte ansøgeren om familiesammenføring med sin ægtefælle, der har opholdstilladelse i Danmark som flygtning. Udlændingestyrelsen afslog ansøgningen i juni 2021 med henvisning til, at ansøgeren ikke havde et gyldigt nationalitetspas eller anden gyldig rejselegitimation, samt ikke havde dokumenteret, at de russiske myndigheder ikke ville udstede et pas til hende. Udlændingenævnet hjemviste sagen i oktober 2021 for en fornyet vurdering af, om paskravet kunne fraviges. Udlændingestyrelsen fastholdt dog afslaget i november 2021 med samme begrundelse.
Udlændingenævnets afgørelse og begrundelse
Udlændingenævnet fandt grundlag for at ændre Udlændingestyrelsens afgørelse. Nævnet vurderede, at ansøgeren ikke på nuværende tidspunkt bør meddeles afslag på familiesammenføring efter Udlændingeloven § 9, stk. 1, nr. 1, selvom hun ikke opfylder kravet om gyldigt pas. Nævnet lagde vægt på flere forhold:
- Ansøgeren har opholdt sig i Danmark siden oktober 2019 med løbende processuelt ophold og har etableret familieliv med sin ægtefælle og fællesbarn. Dette familieliv er beskyttet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8.
- Danmark er nærmest til at beskytte familielivet, da familien ikke kan henvises til Rusland, idet ægtefællen er konventionsflygtning fra Rusland.
- Selvom ansøgeren ikke har fremlagt et gyldigt udenrigspas eller dokumentation for, at russiske myndigheder ikke vil udstede et, kan hendes identitet fastlægges ud fra hendes tidligere gyldige russiske indenrigspas og gyldige russiske kørekort. Flygtningenævnet har tidligere lagt hendes identitet til grund baseret på disse dokumenter.
- Formålet med Udlændingeloven § 39, stk. 1 – at kontrollere ind- og udrejse ved at fastlægge identitet – er opfyldt, da ansøgerens identitet er fastlagt.
Sagen er derfor tilbagesendt til Udlændingestyrelsen for at vurdere, om de øvrige betingelser for opholdstilladelse er opfyldt.
Lignende afgørelser