Pressenævnet: Kritik af parkeringsselskabs kontrolmetoder ikke i strid med god presseskik
Dato
24. marts 2023
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20230921825
Dokument
Åbn PDFKlager, et parkeringsselskab, indgav en klage til Pressenævnet over en artikel bragt af Folketidende den 20. november 2022 på folketidende.dk med titlen "[Interesseorganisationen]: P-selskab bryder loven". Klagen omhandlede påstande om ukorrekte oplysninger i artiklen, specifikt at selskabet skulle bryde loven ved at anvende automatisk nummerpladegenkendelse til parkeringskontrol og eftersende afgifter.
Sagsfremstilling
Artiklen citerede en chefkonsulent fra [Interesseorganisationen], som udtalte, at det er et "lovkrav", at parkeringsafgifter skal sættes på forruden af bilen, og at eftersendelse af regninger er "ulovlig". Folketidende forelagde kritikken for Klager, som svarede, at deres private parkeringsplads kontrolleres via automatisk nummerpladegenkendelse, hvorfor kontrolafgifter eftersendes. Artiklen nævnte også tidligere sager, hvor Folketidende havde skrevet om dårlig skiltning og manglende dokumentation fra Klager.
Pressenævnets vurdering
Pressenævnet vurderede sagen ud fra de vejledende regler for god presseskik, som fastslår, at mediernes opgave er at bringe korrekt og hurtig information (punkt A.1), og at berigtigelse af urigtige meddelelser skal ske på redaktionens eget initiativ ved kendskab til fejl af betydning (punkt A.7). Nævnet fandt, at chefkonsulentens udtalelser i artiklen klart fremstod som hans faglige vurdering af Klager's fremgangsmåde. Da Klager's svar, herunder årsagen til eftersendelse af kontrolafgifter, fremgik af artiklen, fandt nævnet ikke grundlag for at udtale kritik af Folketidende for at bringe udsagnene.
Lignende afgørelser