Delvis stadfæstelse af visumafslag: Karensperiode nedsat efter overstay
Dato
28. marts 2023
Myndighed
Udlændingenævnet
Ministerium
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sagsnummer
W20221048325
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Udlændingenævnet stadfæstede i september 2022 delvist Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag på Schengenvisum til en thailandsk statsborger, der tidligere havde haft et 1-årigt multiple Schengenvisum. Afslaget skyldtes et overstay i forbindelse med et tidligere visumophold, hvilket oprindeligt medførte en karensperiode på 5 år.
Baggrund for afgørelsen
Ansøgeren havde søgt om et Schengenvisum på 90 dage for at besøge sin kæreste i Danmark. Under et tidligere visumophold fra februar 2019 til februar 2020 havde ansøgeren haft flere perioder med overstay. Udlændingestyrelsen havde sammenlagt disse til et samlet overstay på 45 dage, hvilket førte til den oprindelige karensperiode på 5 år.
Udlændingenævnets vurdering og afgørelse
Udlændingenævnet fastholdt Udlændingestyrelsens afslag på visum, men nedsatte karensperioden fra 5 år til 3 år. Nævnet fandt, at der var begrundet tvivl om ansøgerens hensigt om at forlade Schengenlandene inden udløbet af et eventuelt visum, jf. visumkodeks artikel 32, stk. 1, litra b, og visumbekendtgørelsens § 8, stk. 2, nr. 13, og § 16, stk. 1 og 3.
Ved beregningen af overstay lagde Udlændingenævnet til grund, at der ikke er hjemmel til at sammenlægge samtlige perioder med overstay inden for samme visums gyldighedsperiode. I stedet skulle beregningen tage udgangspunkt i den seneste 180-dages periode, regnet bagud fra den sidste udrejsedag. På baggrund heraf fastslog nævnet, at ansøgeren havde opholdt sig i Schengenområdet i 91 dage i den relevante 180-dages periode, hvilket udgjorde et overstay på én dag. Dette medførte, at ansøgeren ikke kunne meddeles visum i en periode på 3 år, jf. Udlændingeloven § 4 c, stk. 1.
Udlændingenævnet fandt desuden, at overskridelsen af visummets gyldighed ikke skyldtes omstændigheder, der ikke kunne lægges ansøgeren til last, og der forelå heller ikke ganske særlige grunde, der kunne begrunde en fravigelse af karensperioden, jf. Udlændingeloven § 4 c, stk. 2. Nævnet lagde vægt på, at det er visumindehaverens eget ansvar at kende og overholde visumbetingelserne. Argumenter som tidskrævende paskontrol, kærestens fejlregning eller dårlige helbred blev ikke anset for at være tilstrækkelige til at ændre afgørelsen. Der blev heller ikke fundet grundlag for at meddele et nationalt begrænset visum ud fra humanitære hensyn, nationale interesser eller internationale forpligtelser.
Ansøgeren kan tidligst medio januar 2023 meddeles Schengenvisum til Danmark, forudsat at de øvrige betingelser for visum opfyldes.
Lignende afgørelser