Ligebehandlingsnævnet kan ikke behandle klage vedrørende tilgængelighed
Dato
23. juli 2022
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20220986125
Dokument
Åbn PDFEn klager, der er ordblind, kontaktede en kommune telefonisk for at drøfte et emne, men blev bedt om at sende en e-mail. Efter at have oplyst om sin ordblindhed, blev klageren spurgt, om vedkommende havde en ven, der kunne hjælpe med at skrive mailen. Kommunen tilbød efterfølgende selv at hjælpe med at skrive henvendelsen, hvilket er almindelig praksis for borgere, der ikke selv kan skrive.
Ligebehandlingsnævnets afgørelse
Ligebehandlingsnævnet kunne ikke behandle klagen om påstået forskelsbehandling på grund af handicap. Nævnet behandler klager over forskelsbehandling uden for arbejdsmarkedet efter Handicapdiskriminationsloven § 2. Det blev dog fastslået, at loven ikke indebærer en pligt til tilgængelighed, herunder adgang til kommunikation via telefonisk henvendelse. Forarbejderne til loven indikerer, at yderligere krav til tilgængelighed skal behandles efter anden lovgivning, og klager over manglende overholdelse af tilgængelighedsregler skal indgives til de relevante klageinstanser i den pågældende sektor. Da klagen vedrørte tilgængelighed, fandt nævnet, at den faldt uden for dets kompetence, som defineret i Lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1.
Lignende afgørelser