Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afslag på mundtlig anmeldelse pga. ordblindhed: Spørgsmål om tilgængelighed

Ligebehandlingsnævnet har afvist at behandle en klage fra en ordblind person, der påstod forskelsbehandling på grund af handicap, efter at vedkommende fik afslag på at indgive en mundtlig anmeldelse til en statslig administrativ enhed. Klageren, som er ordblind, blev henvist til at indgive anmeldelsen via en hjemmeside eller ved personligt fremmøde, og fik at vide, at en ven kunne hjælpe med formularen.

Nævnets kompetence og vurdering

Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Handicapdiskriminationsloven § 2 og Handicapdiskriminationsloven § 3. Nævnet fastslår, at loven ikke indebærer en pligt til tilgængelighed, herunder adgang til kommunikation via telefonisk henvendelse. Forarbejderne til loven indikerer, at der ikke stilles yderligere krav til tilgængelighed end dem, der allerede gælder efter anden lovgivning, og at klager over manglende overholdelse af tilgængelighedsregler skal behandles af de relevante sektorspecifikke klageinstanser.

Da klagen specifikt vedrører muligheden for telefonisk kontakt og dermed tilgængelighed, finder nævnet, at sagen falder uden for dets kompetence. Dette er i overensstemmelse med Lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1 og Lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 6. Afgørelsen er truffet af et medlem af nævnets formandskab i henhold til Lov om Ligebehandlingsnævnet § 6, stk. 3, og klagebehandlingen følger Lov om Ligebehandlingsnævnet § 9, stk. 1 og Lov om Ligebehandlingsnævnet § 12.

Lignende afgørelser