Klage over manglende tilgængelighed af IT-løsning afvist af Ligebehandlingsnævnet
Dato
22. juli 2022
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20220982225
Dokument
Åbn PDFKlager, der er ordblind, indgav en klage til Ligebehandlingsnævnet vedrørende manglende tilgængelighed af en it-løsning, som krævede tekstbaseret opsætning, hvilket forhindrede ham i at benytte den. Klager mente, at dette udgjorde forskelsbehandling på grund af handicap og krævede en godtgørelse på 1.000.000 kr.
Ligebehandlingsnævnet afviste at behandle klagen.
Nævnets kompetence og lovgrundlag
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Handicapdiskriminationsloven. Selvom loven forbyder direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af handicap, indebærer den ikke en generel pligt til tilgængelighed.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at der ikke stilles yderligere krav til tilgængelighed, end hvad der følger af anden lovgivning. Klager over manglende overholdelse af tilgængelighedsregler skal derfor rettes til de relevante klageinstanser inden for den pågældende sektor. På baggrund heraf fandt nævnet, at det ikke havde kompetence til at behandle klagen, hvilket er i overensstemmelse med Lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1 om nævnets kompetence.
Lignende afgørelser