Ekstra Bladet kritiseres for misvisende overskrift om podcastværter
Dato
18. maj 2022
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20220953625
Dokument
Åbn PDFPressenævnet behandlede en klage fra [Klager 1] og [Klager 2] over en artikel i Ekstra Bladet med overskriften ”[[Klager 2]]s hykleri: I lommen på tobaksgigant”, som de mente indeholdt et forkert og økonomisk skadeligt udsagn.
Pressenævnets kompetence
Pressenævnet afviste klagen over et tweet delt af Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør, da twitter.com/[[Chefredaktøren]] ikke er anmeldt til Pressenævnet eller modtager offentlig mediestøtte. Dette falder uden for nævnets kompetence i henhold til Medieansvarsloven § 1 og Medieansvarsloven § 8, stk. 1, og denne del af klagen blev derfor afvist i medfør af Medieansvarsloven § 43, stk. 2.
Klageberettigelse
Begge klagere, [Klager 1] og [Klager 2], blev anset for at have retlig interesse i sagen, da de begge var nævnt og identificeret i den påklagede artikel i forbindelse med deres fælles podcast.
Vurdering af god presseskik
Klagerne anførte, at overskriftens formulering ”i lommen på tobaksgigant” fejlagtigt antydede, at de modtog direkte betaling fra tobaksindustrien eller var fuldstændig afhængige af den. Pressenævnet lagde til grund, at podcastplatformen, hvor klagernes podcast er placeret, er delvist ejet af Chr. Augustinus Fabrikker, som dog selv hverken producerer, sælger eller markedsfører tobaksprodukter. Nævnet fandt, at overskriften var misvisende, da den fremstillede det, som om klagerne modtog direkte betaling fra eller var helt afhængige af tobaksindustrien, hvilket ikke var korrekt. Pressenævnet udtalte derfor kritik af artiklens overskrift, da den hverken havde dækning i brødteksten eller de faktiske forhold.
Offentliggørelse af kendelse
Pressenævnet pålagde Ekstra Bladets ansvarshavende redaktør at offentliggøre kendelsen i henhold til Medieansvarsloven § 49. Offentliggørelsen skal ske snarest på de platforme, hvor den påklagede artikel blev bragt, som en selvstændig artikel med Pressenævnets logo. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering på en forside i mindst et døgn, og være offentligt tilgængelig i en periode svarende til den påklagede artikel. Desuden skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” direkte til nævnets kendelse på pressenaevnet.dk ved starten af brødteksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig og ikke er ændret på de kritiserede punkter.
Lignende afgørelser