Afgørelse om manglende tilgængelighed: Telefonisk kontakt og fysisk fremmøde
Dato
30. april 2022
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20220942225
Dokument
Åbn PDFEn ordblind klager påstod forskelsbehandling på grund af handicap, idet vedkommende oplevede vanskeligheder med telefonisk kontakt og fysisk fremmøde hos et ministerium. Klageren forsøgte forgæves at komme igennem telefonisk i fire dage og mødte derefter op personligt. Ved fremmøde blev klageren afvist at drøfte sin sag indendørs, selv efter at have oplyst om sin ordblindhed og modtaget besked om at sende skriftligt materiale.
Ligebehandlingsnævnets afgørelse
Ligebehandlingsnævnet fandt ikke, at ministeriet havde handlet i strid med Handicapdiskriminationsloven § 2. Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til denne lov.
Begrundelse
Afgørelsen bygger på, at Handicapdiskriminationsloven ikke indebærer en pligt til tilgængelighed, herunder adgang til kommunikation via telefonisk henvendelse eller muligheden for at drøfte sager ved fysisk fremmøde. Det fremgår af lovens forarbejder, at yderligere krav til tilgængelighed skal behandles under anden lovgivning og de relevante sektorspecifikke klageinstanser. Da klagen vedrørte tilgængelighed, og loven ikke pålægger en sådan pligt, fik klageren ikke medhold. Sagen blev behandlet efter reglerne i Lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1.
Lignende afgørelser