Afvisning af klage om forskelsbehandling pga. handicap ved indskrænket telefontid
Dato
12. november 2021
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20210991125
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Ligebehandlingsnævnet har afvist en klage fra en ordblind person, der mente sig udsat for forskelsbehandling på grund af handicap. Klagen vedrørte en statslig enheds indskrænkning af telefontiden til to timer dagligt (kl. 12-14) under COVID-19-nedlukningen, hvilket klager anførte begrænsede hans muligheder for at håndtere sager effektivt grundet sin ordblindhed.
Nævnets kompetence og vurdering
Ligebehandlingsnævnet behandler klager om forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Handicapdiskriminationsloven § 2. Loven fastslår, at ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af dennes handicap, og dette forbud gælder for al offentlig og privat virksomhed, jf. Handicapdiskriminationsloven § 5, stk. 1.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis det er åbenbart, at klageren ikke kan få medhold, jf. Lov om Ligebehandlingsnævnet § 8. I denne sag fandt nævnet, at der ikke var fremlagt oplysninger, som gav anledning til at formode, at klageren var blevet udsat for forskelsbehandling i strid med loven som følge af den indskrænkede telefontid. På baggrund af nævnets faste praksis blev det derfor anset for åbenbart, at klageren ikke kunne få medhold, og klagen blev afvist.
Lignende afgørelser