Command Palette

Search for a command to run...

Ligebehandlingsnævnet fandt, at et flyselskab handlede i strid med Handicapdiskriminationsloven § 5, stk. 1 ved at nægte bistand til en kvinde med nedsat mobilitet og hendes ledsager, hvilket førte til, at de blev afvist ved indcheckning.

Sagens omstændigheder

Klager 1, en kvinde med kroniske smerter og nedsat mobilitet, og hendes ledsager (klager 2) ankom til lufthavnen i god tid før afgang. På trods af forudbestilt kørestolsassistance nægtede en medarbejder fra flyselskabet at hjælpe med indcheckning og rekvirere kørestolen. Medarbejderen henviste i stedet klager 1 til selv at hente en kørestol, hvilket forsinkede dem. Da de vendte tilbage, blev de afvist med begrundelsen, at de var kommet for sent, og flyet var overbooket, selvom der stadig var kø til check-in. Klager 1 havde et handicap, der var omfattet af Handicapdiskriminationsloven § 2.

Nævnets vurdering

Ligebehandlingsnævnet, der behandler klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1, lagde klagernes forklaring til grund, da flyselskabet ikke havde besvaret nævnets henvendelser. Nævnet vurderede, at den manglende bistand og efterfølgende afvisning udgjorde faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode direkte forskelsbehandling. Da flyselskabet ikke løftede bevisbyrden i henhold til Handicapdiskriminationsloven § 10, fik klagerne medhold.

Godtgørelse

Begge klagere blev tilkendt en godtgørelse på 5.000 kr. hver i henhold til Handicapdiskriminationsloven § 11. Beløbene skal betales med procesrente fra den 5. marts 2020.

Lignende afgørelser