Command Palette

Search for a command to run...

Ligebehandlingsnævnet har afgjort, at et elselskab handlede i strid med Handicapdiskriminationsloven ved at afvise at give et skriftligt tilbud til en døv klager under et telemarketingopkald. Klageren, der er født døv, modtog et salgsopkald fra elselskabet og anmodede via sin tolk om at modtage tilbuddet via e-mail, da tolken kun måtte bruges i arbejdsrelateret sammenhæng, og klageren ikke kan tale i telefon. Elselskabet afviste dette med henvisning til, at de kun afgiver tilbud telefonisk.

Nævnets vurdering af forskelsbehandling

Nævnet fastslog, at klageren har et handicap i lovens forstand, da medfødt døvhed medfører langvarige funktionsbegrænsninger. Elselskabets praksis om udelukkende at afgive tilbud telefonisk blev anset for en tilsyneladende neutral betingelse, der stiller personer med hørehandicap ringere end andre, hvilket skaber en formodning om indirekte forskelsbehandling i henhold til Handicapdiskriminationsloven § 5, stk. 1.

Da klageren påviste faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode forskelsbehandling, påhvilede det elselskabet at bevise, at der ikke var sket ulovlig forskelsbehandling, jf. Handicapdiskriminationsloven § 10. Elselskabet begrundede deres praksis med et sagligt formål om at mindske ressourceforbrug. Nævnet fandt dog, at elselskabet ikke havde løftet bevisbyrden for, at det var nødvendigt at afvise klagerens anmodning om et skriftligt tilbud for at opnå dette formål. Det blev også bemærket, at klageren ikke blev henvist til elselskabets hjemmeside under opkaldet.

Godtgørelse

På baggrund af den ulovlige forskelsbehandling tilkendte Ligebehandlingsnævnet klageren en godtgørelse på 5.000 kr. i overensstemmelse med Handicapdiskriminationsloven § 11. Beløbet skal betales med procesrente fra den 8. oktober 2019.

Lignende afgørelser