Command Palette

Search for a command to run...

Fastholdelse af standsningspåbud ved farlig opstilling af kantafmærkning på trafikvej

Dato

10. marts 2021

Myndighed

Arbejdsmiljøklagenævnet

Ministerium

Social- og Boligministeriet

Sagsnummer

W20210914025

Dokument

Åbn PDF

Arbejdsmiljøklagenævnet har fastholdt Arbejdstilsynets afgørelse af 4. maj 2020 om at standse arbejdet med opstilling af kantafmærkning langs en udgravning og træffe effektive foranstaltninger mod fare for personpåkørsel. Nævnet vurderede, at arbejdet ikke var planlagt, tilrettelagt eller udført sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt på tidspunktet for tilsynsbesøget den 27. april 2020.

Vurdering af sikkerhedsmæssige forhold

Nævnet lagde til grund, at de etablerede foranstaltninger ikke var tilstrækkelige til effektivt at sikre den ansatte mod risiko for påkørsel under arbejdet. Arbejdet medførte en overhængende og betydelig fare for alvorlig tilskadekomst eller død. Dette skyldtes, at en ansat arbejdede med at flytte/opstille kantafmærkning langs en udgravning i kørebanen, hvor den ansatte gik på kørebanen med ryggen til kørselsretningen, mens trafikken passerede tæt forbi. Trafikmængden var jævn og bestod af blandet let og tung trafik på en trafikvej i byområde med en hastighed på op til 30-40 km/t.

Arbejdsgiveren har ansvaret for at sikre, at arbejdet udføres forsvarligt i henhold til Arbejdsmiljøloven § 38, som fastslår, at arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Selvom Vejdirektoratets retningslinjer for forebyggelsesniveauer angiveligt var overholdt, kan dette ikke føre til et andet resultat, da arbejdsgiverens ansvar kan indebære beskyttelse ud over det angivne niveau i vejreglerne.

Arbejdstilsynets beføjelser

Arbejdstilsynet kan påbyde, at en fare straks imødegås, herunder at arbejde standses, hvis det er nødvendigt for at afværge en overhængende, betydelig fare for de ansattes eller andres sikkerhed eller sundhed. Dette følger af Arbejdsmiljøloven § 77, stk. 2. Nævnet var enig i Arbejdstilsynets vurdering af, at lysregulering alene har en begrænset effekt ved rødt lys, og at køreplader kun var udlagt på dele af kørebanen, hvilket ikke effektivt dæmpede hastigheden tilstrækkeligt.

Lignende afgørelser