Command Palette

Search for a command to run...

En klage blev indgivet til Ligebehandlingsnævnet af en elevs far vedrørende påstået forskelsbehandling på grund af race og etnisk oprindelse i en folkeskole. Klageren, der er en del af en iransk/norsk familie, oplevede at blive behandlet anderledes af lærere, følte sig systematisk mobbet, og mente, at lærere ignorerede mobning eller kun greb ind, når han forsvarede sig selv. Han hævdede, at etniske danske elever ikke blev irettesat for lignende handlinger.

Skolens og kommunens svar

Den indklagede kommune afviste påstanden om forskelsbehandling. Skolen havde afholdt møder med klageren og hans far for at drøfte trivselsudfordringer og misforståelser. De forklarede, at der var iværksat trivselsfremmende tiltag for klageren og andre elever, og at klagerens manglende indsigt i andre elevers sanktioner kunne give et forkert indtryk af, at kun han blev mødt med sanktioner. Skolen understregede, at forskelsbehandling ikke må finde sted, og at de ville have øget opmærksomhed på kommunikation omkring konflikter.

Ligebehandlingsnævnets vurdering

Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af race og etnisk oprindelse i henhold til Bekendtgørelse af lov om etnisk ligebehandling § 2. Loven fastslår i Bekendtgørelse af lov om etnisk ligebehandling § 3, stk. 1 et forbud mod direkte eller indirekte forskelsbehandling. Hvis der påvises faktiske omstændigheder, der giver anledning til formodning om forskelsbehandling, påhviler det modparten at bevise, at ligebehandlingsprincippet ikke er krænket, jf. Bekendtgørelse af lov om etnisk ligebehandling § 7. Nævnet fandt, at klagen og den fremlagte korrespondance ikke skabte en formodning for, at klageren var blevet udsat for direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse. Klageren fik derfor ikke medhold i sin klage.

Lignende afgørelser