Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på dispensation for frihøjde ved adgangsvej til elevator pga. sikkerhedsrisiko

Arbejdsmiljøklagenævnet har fastholdt Arbejdstilsynets afgørelse om afslag på dispensation vedrørende adgangsvejen til et teknikrum for en elevator. Nævnet vurderer, at adgangsvejen ikke er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig, da den frie højde er 1,77 meter, hvilket er under det krævede minimum på 2,1 meter, som fastsat i Bekendtgørelse om adgangsveje til elevatorer, rulletrapper og lignende maskiner § 5. Dette medfører en risiko for personskade ved at støde hovedet mod dørkarmen.

Begrundelse for afgørelsen

Flertallet af nævnets medlemmer lagde vægt på flere forhold:

  • Risikoen for at støde hovedet på grund af den lave frihøjde ved indgang til og udgang fra teknikrummet.
  • Muligheden for at ombygge bygningen, så kravet om 2,1 meters frihøjde overalt på adgangsvejen opfyldes.
  • Manglende oplysning om særlige forhold, der kunne begrunde en afvigelse fra reglerne, jf. Bekendtgørelse om adgangsveje til elevatorer, rulletrapper og lignende maskiner § 8.
  • Elevatoren blev installeret i 2017, og ansatte skal passere tre trappetrin i teknikrummet, hvor frihøjden falder til 1,77 meter ved døren.

Nævnet præciserede, at de tre trappetrin i teknikrummet ikke udgør en dørtærskel i bekendtgørelsens forstand. En dørtærskel på op til 0,4 meter forudsætter, at man kan træde over den uden at skulle betræde et underlag, hvor frihøjden er under 2,1 meter. Dette var ikke muligt i den konkrete konstruktion.

Forhold vedrørende klagen

Klageren havde anført, at dørtærsklen var 0,4 meter, og at dørens frihøjde dermed var 1,77 meter, samt at Brandinspektør og DBI havde godkendt dørens højde som redningsåbning. Arbejdsmiljøklagenævnet bemærkede, at en godkendelse fra brandmyndighederne vedrørende flugtveje adskiller sig fra vurderingen af, hvornår adgangsveje er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlige for ansatte, som det følger af Arbejdsmiljøloven § 42. Nævnet understregede desuden, at omkostningsfuld ombygning ikke er tilstrækkeligt til at imødekomme en dispensationsansøgning. Klageadgang er reguleret af Arbejdsmiljøloven § 81, stk. 1.

Lignende afgørelser