Berlingske kritiseres for vildledende overskrift og illoyal redigering i artikelserie om modeuge
Dato
19. februar 2015
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20150909725
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Pressenævnet har behandlet en klage fra Danish Fashion Institute (DAFI) over en artikelserie i Berlingske Business vedrørende modeugens besøgstal. Klagen omhandlede påstået tilsidesættelse af god presseskik. Nævnet bemærker, at sagen er vurderet som en helhed, og at det ikke kan tage stilling til, hvorvidt DAFIs opgørelsesmetode er korrekt. Berlingske er blevet kritiseret for overskriften "Modeboss klar til at ændre ansøgning om støtte", da den fordrejede et citat fra DAFIs direktør, Eva Kruse. Desuden fandt nævnet det illoyalt, at en væsentlig del af citatet var udeladt fra artiklen. Berlingske havde ellers fået tilsendt spørgsmål på mail, hvor det var aftalt, at svarene skulle bringes i fuld længde. Nævnet pålægger Berlingske at offentliggøre en meddelelse om kritikken, jf. Medieansvarsloven § 49.
Lignende afgørelser