Varemærkekrænkelse: Boligmatch ApS mod Ejendomsmægleraktieselskabet Poul Erik Bech vedrørende brug af betegnelsen BOLIG MATCH
Dato
27. marts 2015
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Lotte WetterlingMichael KjærTine Aurvig-Huggenberger
Parter
modEjendomsmægleraktieselskabet Poul Erik Bech (advokat Martin Hjelm Kristensen)
Sagen blev anlagt den 25. juni 2014 af Boligmatch ApS (sagsøger) mod Ejendomsmægleraktieselskabet Poul Erik Bech (sagsøgte). Kernen i sagen var, hvorvidt Poul Erik Bech i sin markedsføring havde krænket Boligmatch ApS' rettigheder til det registrerede varemærke BOLIGMATCH.
Sagsøgers påstande
Boligmatch ApS nedlagde en principal påstand om, at Poul Erik Bech uberettiget havde brugt betegnelsen "BOLIG MATCH" i forbindelse med markedsføring, formidling og salg af ejendomme og boliger. Derudover blev der nedlagt fem subsidiære påstande vedrørende specifikke kendetegn og slogans anvendt af Poul Erik Bech, herunder "EDC Poul Erik Bech – Landsdækkende Bolig Match" og "Vi kalder det EDC Poul Erik Bech Bolig Match ®".
Boligmatch ApS krævede desuden 150.000 kr. i erstatning med tillæg af procesrente.
Sagsøgtes påstand
Poul Erik Bech påstod frifindelse.
Baggrund og registrerede rettigheder
- Boligmatch ApS: Stiftet i 2010, driver ejendomshandel. Rasmus Kirkeby er direktør og indehaver af varemærket BOLIGMATCH (VR 2009 03196), registreret den 29. oktober 2009 som ordmærke i klasserne 36, 37 og 45 (ejendomsmæglervirksomhed). Domænenavnet boligmatch.dk blev registreret i 2005.
- Poul Erik Bech: Ejendomsmæglerfirma med 45 afdelinger. Fik den 3. oktober 2013 registreret figurmærket (VR 2013 02272) i gult og sort, indeholdende "EDC Poul Erik Bech Landsdækkende BOLIG MATCH".
Markedsføring og påstået krænkelse
Boligmatch ApS anførte, at Poul Erik Bechs brug af "bolig match" i forskellige former stred mod Boligmatchs enerettigheder til varemærket BOLIGMATCH, jf. Varemærkeloven § 4 stk. 1, nr. 2. De gjorde gældende, at der var forvekslingsrisiko, og at Poul Erik Bech handlede illoyalt ved at bruge ®-tegnet i forbindelse med ikke-registrerede varemærker, hvilket stred mod god skik, jf. Markedsføringsloven § 1 og § 18.
Poul Erik Bech bestred krænkelsen og anførte, at "Boligmatch" er et generisk ord i ejendomsmæglerbranchen, og at der ikke var risiko for forveksling. De påpegede, at deres brug af "Bolig" og "Match" ikke skadede sagsøgers image eller vildledte, og at sagsøgers tab var udokumenteret.
Sø- og Handelsretten frifandt Ejendomsmægleraktieselskabet Poul Erik Bech for alle Boligmatch ApS' påstande.
Retten lagde vægt på, at Poul Erik Bechs anvendelse af ordene "BOLIG MATCH" i markedsføringsmaterialerne (bilag 4.1, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6 og 4.7) altid skete i tæt sammenhæng med ordene "EDC Poul Erik Bech". Dette betød, at ordene måtte opfattes som en helhed eller en del af et logo, der var stort set identisk med Poul Erik Bechs registrerede figurmærke. Anvendelsen af ordene "BOLIG MATCH" i disse tilfælde blev derfor ikke anset for en krænkelse af Boligmatch ApS' rettigheder.
For så vidt angår markedsføringsmaterialerne i bilag 4.2 og F, hvor ordene "BOLIG MATCH" og "BoligMatch" blev anvendt i en bredere tekstmæssig sammenhæng, fandt retten ligeledes, at ordene blev brugt i nær sammenhæng med "Poul Erik Bech" og en generel beskrivelse af ejendomsmæglervirksomhedens services. Det var tydeligt for læseren, at der ikke blev markedsført en særlig selvstændig service, men snarere en naturlig del af Poul Erik Bechs generelle ydelser som ejendomsmægler. Derfor blev anvendelsen af ordene "BOLIG MATCH" og "BoligMatch" heller ikke i disse tilfælde anset for en krænkelse af Boligmatch ApS' rettigheder.
Som følge heraf blev Poul Erik Bech frifundet for de nedlagte påstande. Boligmatch ApS blev pålagt at betale 20.000 kr. i sagsomkostninger til Poul Erik Bech, forrentet efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser