Command Palette

Search for a command to run...

Varemærkekrænkelse ved brug af andres varemærke som Google AdWord

Dato

6. maj 2015

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Gitte ForsbergHenrik Gundelach

Parter

STOK Emballage K/S (advokat Otto Frederik Spliid)
modFritex Emballage ApS (advokat Kim Munk-Petersen)

STOK Emballage K/S (sagsøger) anlagde sag mod Fritex Emballage ApS (sagsøgte) den 16. januar 2014. Sagen drejede sig om, hvorvidt Fritex Emballage ApS havde krænket STOK Emballage K/S' rettigheder til ordmærket "STOK" ved at anvende ordet som AdWord på Googles søgetjeneste.

Baggrund for STOK Emballage K/S

STOK Emballage K/S er registreret med branchekoden "Engroshandel med andre råvarer og halvfabrikata" og tilbyder en bred vifte af emballageløsninger. Virksomheden er indehaver af ordmærket "STOK" (VR 2011 00134), registreret i Nice klasserne 07, 16, 35 og 39, som dækker papir, pap, bølgepapemballage, papirsække, specialemballager samt detail- og engroshandel med emballage. STOK Emballage K/S var i 2011 den 3. største aktør inden for engroshandel med emballageartikler. Virksomheden har investeret betydeligt i markedsføring på internettet, herunder Google, med udgifter på 350.000 kr. i 2012 og 54.000 kr. i 2013.

Baggrund for Fritex Emballage ApS

Fritex Emballage ApS er ligeledes registreret med branchekoden "Engroshandel med andre råvarer og halvfabrikata" og tilbyder eksklusive emballageløsninger. Fritex anvendte "STOK" som AdWord. STOK Emballage K/S konstaterede den 18. oktober 2012, at Fritex' annonce blev vist ved søgning på "STOK". Fritex gav Google fuldmagt til at ændre i deres AdWord-konto i oktober 2012 og februar 2013.

Korrespondance før retssagen

STOK Emballage K/S' advokat anmodede Fritex Emballage ApS om at ophøre med brugen af "STOK" som AdWord den 30. oktober 2012. Fritex besvarede ikke henvendelsen. Efter gentagne henvendelser fra STOK Emballage K/S i november og december 2013, svarede Fritex den 17. december 2013, at de ikke anvendte "STOK" som søgeord og havde fjernet det efter den første henvendelse. Fritex mente, at fortsat visning skyldtes Google.

Parternes synspunkter

STOK Emballage K/S påstod:

STOK Emballage K/S gjorde gældende, at Fritex havde snyltet på deres varemærke, at der var tale om direkte konkurrence, og at krænkelserne havde stået på i mindst 3 år.

Fritex Emballage ApS påstod:

  • Frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb.

Fritex Emballage ApS gjorde gældende, at den begrænsede anvendelse af "STOK" som søgeord ikke udgjorde en krænkelse, og at der ikke forelå et konkurrenceforhold eller varesammenfald. Fritex hævdede, at de ikke havde handlet forsætligt eller uagtsomt, og at annonceringen reelt var foretaget af Google.

Sø- og Handelsretten fandt, at Fritex Emballage ApS havde krænket STOK Emballage K/S' varemærkerettigheder og overtrådt markedsføringsloven.

Rettens vurdering

Retten lagde vægt på følgende:

  • Fritex' annonce, der blev vist ved søgning på "STOK", anvendte i overskriften ordet "Emballage", som er en varegruppe omfattet af STOK Emballage K/S' varemærkeregistrering og som STOK Emballage K/S er kendt for.
  • Fritex identificerede sig alene med en henvisning til sin hjemmeside i annonceteksten.
  • STOK Emballage K/S kunne tilbyde hovedparten af de produkter, som Fritex forhandler og angav i annonceteksten.
  • Selvom anvendelsen af ordet "STOK" ikke måtte være tilsigtet af Fritex, hæftede Fritex for forhold begået af Google i henhold til fuldmagt.

På denne baggrund fandt retten, at Fritex Emballage ApS havde gjort det vanskeligt for en gennemsnitlig internetbruger at afgøre, om annoncen hidrørte fra STOK Emballage K/S eller var forbundet med selskabet. Dette udgjorde en krænkelse af STOK Emballage K/S' varemærkeret i henhold til Varemærkeloven § 4, stk. 1. Fritex Emballage ApS blev også fundet at have overtrådt Markedsføringsloven § 1 og § 18.

Krænkelsen blev tilregnet Fritex Emballage ApS som uagtsom. STOK Emballage K/S blev tilkendt et rimeligt beløb i vederlag og erstatning i medfør af Varemærkeloven § 43, stk. 1 og Markedsføringsloven § 20, stk. 3.

Afgørelse

Retten afgjorde:

PartPåstandRettens afgørelseTilkendt beløb (kr.)
STOK Emballage K/SAnerkendelse af overtrædelse af Varemærkeloven § 4 og Markedsføringsloven §§ 1 og 18MedholdN/A
STOK Emballage K/SBetaling af 50.000 kr. med procesrenteDelvis medhold5.000
STOK Emballage K/SSagsomkostningerMedhold10.500

Fritex Emballage ApS skal anerkende at have overtrådt Varemærkeloven § 4 samt Markedsføringsloven § 1 og § 18 ved at have anvendt "STOK" som Google AdWord. Fritex Emballage ApS skal betale 5.000 kr. til STOK Emballage K/S med procesrente fra den 16. januar 2014. Fritex Emballage ApS skal endvidere betale 10.500 kr. i sagsomkostninger til STOK Emballage K/S, forrentet i medfør af Renteloven § 8a. De idømte beløb skal betales inden 14 dage.

Lignende afgørelser