Command Palette

Search for a command to run...

Varemærkeret: Afslag på registrering af varemærke indeholdende krone - Forvekslelighed med kongekrone

Dato

7. april 2006

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Christian HvidtMette ChristensenUffe Thustrup

Parter

Lidl Stiftung & Co. KG (Advokat Susie P. Arnesen)
modAnkenævnet for Patenter og Varemærker ( Kammeradvokatenv/ advokat Stig Grønbæk Jensen)

Sagen omhandlede spørgsmålet, hvorvidt registrering af et varemærke indeholdende en lukket krone var i strid med Varemærkeloven § 14, nr. 3.

Sagens parter og påstande

PartPåstand
Sagsøger (Lidl Stiftung KG)Tilsidesættelse af Ankenævnets kendelse af 20. oktober 2004 som ugyldig, så international varemærkeregistrering MP 737 314 KING QUARTZ (fig) godkendes til registrering i Danmark for "ure og kronometriske instrumenter" i klasse 14.
Sagsøgte (Ankenævnet for Patenter og Varemærker)Frifindelse.

Baggrund og sagsforløb

Lidl fik den 3. februar 2000 registreret figurmærket KING QUARTZ i Tyskland. Den 13. juni 2000 indleverede Lidl en international ansøgning om registrering af dette varemærke i Danmark via Madrid Protokollen.

Patent- og Varemærkestyrelsen (PVS) afslog foreløbigt designeringen den 12. september 2001 med den begrundelse, at mærket indeholdt et emblem, der var forveksleligt med den danske kongekrone og dermed i strid med Varemærkeloven § 14, nr. 3.

Den danske kongekrone er en lukket krone med fem synlige bøjler, kors og rigsæble øverst. Lidl's varemærke indeholder en krone med fem lukkede bøjler og en "dut" øverst, der kan ligne et kors eller æble.

Lidl gjorde indsigelse mod afslaget og henviste til andre registrerede varemærker med lukkede kroner. PVS fastholdt dog afslaget den 26. juli 2002 og igen endeligt den 2. juni 2003, idet de mente, at varemærket indeholdt et statskendetegn eller lignende tegn af offentlig interesse.

Ankenævnets behandling

Lidl indbragte afgørelsen for Ankenævnet for Patenter og Varemærker. PVS afgav en udtalelse den 29. september 2003, hvori de understregede, at brug af kongekronen er forbeholdt kongehuset og statslige myndigheder, og at den ikke kan indgå i varemærker uden særlig hjemmel i henhold til Varemærkeloven § 14, nr. 3. Ankenævnet stadfæstede afgørelsen med dissens.

Flertallet i Ankenævnet lagde vægt på, at kronen fremstod som den overvejende dominerende del af figurmærket King Quartz og henviste til PVS's begrundelser.

En dommer dissenserede og mente, at mærket kunne registreres, da det trods de fem lukkede buer ikke havde kongehusets krones øvrige karakteristika (detaljeret ornamentering og rigsæblet med korset), var meget stiliseret og med tilføjelsen "King Quartz" og brug i klasse 14 ikke var egnet til at skabe association til, endsige forvekslelighed med, kongehusets krone.

Rigsarkivets udtalelse

Rigsarkivet udtalte den 10. august 2005, at kronen i Lidls varemærke ud fra en heraldisk vurdering måtte anses som en efterligning af den danske kongekrone. De henviste til artikel 6c i Pariserkonventionen, hvorefter den danske kongekrone er anmeldt og forbeholdt. Rigsarkivet lagde til grund, om en gengivelse indeholdt den lukkede bøjlekrones væsentlige træk, og at der for den almindelige beskuer lettere ville foreligge en forvekslingsmulighed end for den mere kyndige.

Lidls argumenter

Lidl anførte, at varemærket ikke var i strid med Varemærkeloven § 14, nr. 3, da kronen ikke skabte forveksling eller association til kongehusets krone. De fremhævede:

  • Kongekronen er tredimensional og ornamenteret med kors og rigsæble, mens Lidls krone er stiliseret, todimensional og uden ornamentering, og firkanten på toppen skaber ingen association til et kors og/eller æble.
  • Begrebet "dominerende del" var irrelevant; det afgørende var forvekslelighedsvurderingen.
  • Ordene "King Quartz" udgjorde en stor del af varemærket.
  • Der fandtes mange allerede registrerede varemærker med kroner, hvoraf nogle var mere forvekslelige med kongekronen end Lidls, og PVS's praksis burde føre til registrering af Lidls mærke.

Ankenævnets argumenter

Ankenævnet fastholdt, at sagen var en konflikt mellem et privat varemærke og en offentlig interesse. De anførte:

  • Kronesymbolet er beskyttet i medfør af Varemærkeloven § 14, nr. 3, og vareklasserne er uden betydning.
  • Identiske kroner og efterligninger er udelukket fra registrering, og en heraldisk vurdering er afgørende.
  • Kronen symboliserer statslig myndighed og er et stærkt symbol, hvorfor der er betydelig offentlig interesse i at beskytte denne.

Rettens bemærkninger

Retten bemærkede, at kronen i Lidls varemærke fremtræder som en selvstændig og fra ordene "King Quartz" adskilt del. Retten fandt, at Lidls krone, som er en lukket bøjlekrone med 5 bøjler og en figur på toppen, der i det udviskede erindringsbillede kan minde om et kors, har flere lighedspunkter med kongekronen. Dette inkluderer ens afrunding af buerne, samme formsprog for kroppen og en adskilt bjælke i bunden, ligesom flere af de kroner, der anvendes af statslige myndigheder og kongekronen.

Selvom Lidls krone er stiliseret og uden kongekronens ornamentering, har den tilstrækkeligt mange karakteristika og lighedspunkter med kongekronen som statsligt symbol. Ud fra en helhedsbedømmelse måtte det antages, at den kunne skabe association til kongekronen. Det forhold, at andre private virksomheder har opnået registrering af varemærker med lighedspunkter til kongekronen, kunne ikke føre til et andet resultat i denne sag.

Sø- og Handelsretten tog Ankenævnet for Patenter og Varemærkers frifindelsespåstand til følge. Dette betyder, at Lidl Stiftung & Co. KG's varemærkeansøgning for KING QUARTZ (fig) med krone-symbolet blev afvist til registrering i Danmark.

Lidl Stiftung & Co. KG blev pålagt at betale 12.000 kr. med tillæg af moms i sagsomkostninger til Ankenævnet for Patenter og Varemærker inden 14 dage.

Lignende afgørelser