Command Palette

Search for a command to run...

Varemærkekrænkelse? Markedsføring af marmelade under navnet 'Frk. Anna' med silhuet af kvindehoved

Dato

19. marts 2010

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Jens Zimmer ChristensenKai Wöldike Bested

Parter

Søstrene Grene Import A/S (Advokat Claus Madsen)
modIGOS A/S (Advokat Max G. Sørensen)

Sagen omhandlede, hvorvidt IGOS A/S (IGOS) havde krænket Søstrene Grene Import A/S' (Søstrene Grene) varemærker ved at markedsføre en marmelade under navnet 'Frk. Anna' med en silhuet af et kvindehoved på etiketten.

Baggrund for Søstrene Grenes varemærker

Søstrene Grene er en dansk butikskæde, der siden 1974 har anvendt et figurmærke med to kvindesilhuetter. Dette mærke er registreret som VR 1996 000991 i klasse 29. Virksomheden har desuden registreret ordmærket 'Anna og Clara' (VR 1996 00522 i klasse 29), som er navnene på de fiktive søstre, der repræsenteres af silhuetterne. Disse navne og logoet er en central del af Søstrene Grenes markedsføring, og de sælger blandt andet marmelade under disse navne.

IGOS's markedsføring

IGOS producerer levnedsmidler, herunder marmelade, og har lanceret en marmelade til detailhandlen under navnet 'Frk. Anna' med en silhuet af en pige på etiketten. IGOS's figurmærke (VR 2008 00389) er registreret i klasse 29.

Markedsundersøgelse

En markedsundersøgelse udført af TNS Gallup viste:

  • Høj genkendelse af Søstrene Grenes logo (95%).
  • En betydelig del af de adspurgte (26%) forbandt navnene 'Anna og Clara' med logoet, og 'Anna' blev i høj grad forbundet med Søstrene Grene.

Søstrene Grenes påstande og argumenter

Søstrene Grene gjorde gældende, at deres varemærker er ekstremt velkendte, og at kombinationen af 'Frk. Anna' og en kvindesilhuet på IGOS's marmeladeetiket skaber en stor risiko for forveksling hos forbrugerne. De mente, at IGOS's handlinger var i strid med Markedsføringsloven § 1 og udgjorde en krænkelse af deres varemærker beskyttet under Varemærkeloven § 4, stk. 1 og stk. 2.

Søstrene Grene nedlagde følgende påstande:

  • IGOS skulle ophøre med brugen af figurmærke VR 2008 00389 i sammenhæng med en silhuet af et kvindehoved.
  • IGOS skulle forbydes at benytte den omtalte etiket til markedsføring og salg af marmelade.
  • IGOS skulle ændre etiketten på eventuelt restlager.
  • IGOS skulle betale 400.000 kr. i vederlag og erstatning med procesrente, subsidiært et mindre beløb, jf. Varemærkeloven § 43 og Markedsføringsloven § 20, stk. 2 og stk. 3.

IGOS's argumenter

IGOS påstod frifindelse og argumenterede for, at der ikke var forvekslelighed mellem varemærkerne. De fremhævede forskelle i den grafiske udformning af logoerne og anførte, at almindelige navne og silhuetter bør kunne anvendes frit. De bestred, at Søstrene Grene havde brugt ordet 'frøken' og mente, at markedsundersøgelsen ikke beviste forveksling med deres produkter.

Sø- og Handelsretten afsagde dom efter stemmeflertal.

Flertallets afgørelse (to dommere)

Flertallet fandt, at der var varesammenfald, men ikke forvekslelighed mellem Søstrene Grenes og IGOS's figurmærker. De lagde vægt på de grafiske forskelle, herunder at Søstrene Grenes mærke er karakteristisk med to kvindeportrætter, rose og tekst i en oval form, mens IGOS's mærke kun viser én pige-silhuet. Flertallet fandt heller ikke, at Søstrene Grene havde godtgjort brug af 'frøken' i kombination med 'Anna', og at ordmærket 'Anna og Clara' ikke i sig selv forhindrer IGOS i at bruge navnet 'Anna'. På denne baggrund blev IGOS's påstand om frifindelse taget til følge.

Mindretallets afgørelse (én dommer)

Mindretallet fandt, at Søstrene Grenes varemærker (to kvindesilhuetter og navnene Anna og Clara) er velkendte. De mente, at IGOS's varemærke med et kvindehoved og navnet 'Anna' frembød en sådan lighed, at der var risiko for forveksling hos det købende publikum. Mindretallet ville derfor have taget Søstrene Grenes påstande 1 og 2 til følge (ophør med brug af figurmærke og forbud mod etiket). Dog fandt mindretallet det ikke proportionalt at pålægge IGOS at fjerne allerede trykte etiketter, da der ikke var påvist faktisk forveksling (påstand 3 afvist). Selvom Søstrene Grene ikke havde godtgjort et tab, mente mindretallet, at IGOS, som var bekendt med Søstrene Grenes varemærker, skulle betale et skønsmæssigt vederlag på 20.000 kr.

Rettens endelige afgørelse

På baggrund af stemmeflertallet blev IGOS A/S frifundet. Søstrene Grene Import A/S blev pålagt at betale 25.000 kr. i sagsomkostninger til IGOS A/S inden 14 dage, forrentet efter Renteloven § 8 a.

Sagen er anket til Højesteret den 5. maj 2010. (HR 117/10).Sagen er sluttet ved Højesteret den 11. juni 2010.

Lignende afgørelser