Command Palette

Search for a command to run...

Sag om krænkelse af forretningskendetegn og varemærkeret ved brug af "AutoMedia"

Dato

18. januar 2005

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Bjarne EgedalJens FeilbergOle Lundsgaard Andersen

Parter

Aller Business A/S (Adv. Mads Marstrand-Jørgensen)
modAutomedia Bilreklamer ApStidligere Automedia v/Tim Larsen (Adv. Knud Wallberg)

Aller Business A/S, indehaver af det registrerede binavn Forlaget Dansk Auto Media A/S, anlagde sag mod AutoMedia Bilreklamer ApS. Aller Business A/S har siden 1969 udgivet bladene Transport Magasinet og Motor Magasinet, primært finansieret af annonceindtægter.

Sagsøgers påstande

Aller Business A/S nedlagde påstand om, at AutoMedia Bilreklamer ApS skulle forbydes at:

  • Benytte betegnelsen "Automedia" som forretningskendetegn og varemærke i forbindelse med formidling af reklamer inden for autobranchen.
  • Benytte betegnelsen "Automedia" som web-adresse (www.automedia.dk).

Sagsøgtes påstand og argumenter

AutoMedia Bilreklamer ApS nedlagde påstand om frifindelse. Selskabet, stiftet i 2003, sælger reklameplads på private biler. De argumenterede for, at ordene "auto" og "media" er almindelige og deskriptive, og at sammensætningen "AutoMedia" er en generisk betegnelse uden tilstrækkeligt særpræg til at skille virksomhedernes produkter ad. De bestred, at Aller Business A/S havde opnået eneret til "Auto Media" og anførte, at deres fulde navn "AutoMedia Bilreklamer" adskiller sig tydeligt fra "Forlaget Dansk Auto Media".

Sagens parter og baggrund

Forlaget Dansk Auto Media, oprindeligt Forlaget Bundgaard, ændrede navn i slutningen af 1980'erne og blev købt af Aller Business A/S i 2002. Navnet "Dansk Auto Media" blev anset for at være indarbejdet gennem lang tids brug i forbindelse med forlagets virksomhed, hvilket blev understøttet af søgeresultater på internettet.

AutoMedia Bilreklamer ApS blev opmærksom på Aller Business A/S' binavn efter henvendelse fra Aller Business A/S og tilføjede "Bilreklamer" til deres navn. Der var ingen dokumentation for forveksling mellem de to virksomheder, men Aller Business A/S mente, at navneligheden skabte forvirring, da begge selskaber opererer inden for relaterede områder (reklame i bilbranchen).

Retten fandt, at navnet Forlaget Dansk Auto Media var indarbejdet gennem lang tids brug og havde opnået særpræg på det danske marked. Selvom Aller Business A/S efter købet havde valgt ikke at anvende navnet Dansk Auto Media, kunne det ikke udelukkes, at navnet ville blive brugt igen.

Rettens vurdering af navnelighed og særpræg

Retten vurderede, at betegnelserne "Auto Media" og "AutoMedia" er identiske og forvekslelige. Tilføjelsen af ordet "Bilreklamer" blev ikke tillagt afgørende betydning, da "Auto Media" blev anset for at være den bærende del af selskabsnavnet. Retten fandt ikke, at "Auto Media" var en generisk betegnelse, men at ordsammensætningen havde det nødvendige særpræg. Det følger af Selskabsloven § 153, stk. 2 og Selskabsloven § 2, stk. 2, at selskabsnavne tydeligt skal adskille juridiske personer fra hinanden.

Branchesammenfald og forvekslingsfare

Retten bemærkede, at Forlaget Dansk Auto Media udgav blade vedrørende transport- og bilbranchen, primært finansieret af annoncesalg, mens AutoMedia Bilreklamer formidlede reklamekontrakter i samme branche. Dette udgjorde et aktuelt, delvist branchesammenfald.

På baggrund af navneligheden og det delvise branchesammenfald fandt retten, at der bestod en risiko for forveksling mellem Forlaget Dansk Auto Media og AutoMedia Bilreklamer.

Afgørelse

Retten gav Aller Business A/S medhold i sine påstande.

Det blev forbudt AutoMedia Bilreklamer ApS at:

  • Benytte betegnelsen "Automedia" som forretningskendetegn og varemærke i forbindelse med formidling af reklamer inden for autobranchen.
  • Benytte betegnelsen "Automedia" som web-adresse.

AutoMedia Bilreklamer ApS blev endvidere pålagt at betale 14.000 kr. i sagsomkostninger til Aller Business A/S inden 14 dage.

Lignende afgørelser