Command Palette

Search for a command to run...

M1 ikke skattepligtig af udbytteudlodninger

Skatterådet bekræfter, at et dansk selskabs (Spørger) påtænkte udbytteudlodninger til sit moderselskab (M1) i Land 5 ikke medfører begrænset skattepligt for M1, og at udlodningerne ikke er omfattet af den generelle omgåelsesklausul i Ligningsloven § 3.

Spørger er et dansk selskab, der er 100% ejet af M1, et selskab hjemmehørende i Land 5. M1 fungerer som holdingselskab og leverer administrative funktioner for koncernen. M1 har betydelige forretningsaktiviteter, medarbejdere og er underlagt Land 5's selskabsbeskatning samt regulatoriske kapitalkrav. Spørger modtager udbytter fra sine udenlandske datterselskaber og påtænker at udlodde et tilsvarende beløb til M1.

Der foreligger et tidligere bindende svar fra 2023 (), hvor Skatterådet bekræftede, at en lignende udbytteudlodning fra Spørger til M1 ikke var underlagt dansk kildeskat, da M1 blev anset for retmæssig ejer, og Ligningsloven § 3 ikke fandt anvendelse. Der verserer dog en retssag ved Østre Landsret vedrørende et tidligere bindende svar (20ff) om anvendelsen af Ligningsloven § 3 i forbindelse med en påtænkt likvidation af Spørger. Spørger anmoder om et nyt bindende svar for at få bekræftet, at den nu påtænkte udbytteudlodning, der vedrører indtjening efter perioden omfattet af 20ff-afgørelsen, behandles i overensstemmelse med 2023-afgørelsen.

Begrænset skattepligt af udbytte

Efter Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra c (før 1. januar 2025) er udbytte fra et dansk selskab til et udenlandsk moderselskab som udgangspunkt skattepligtigt, medmindre beskatningen frafaldes eller nedsættes efter EU's Moder-Datterselskabsdirektiv eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst. M1 ejer 100% af Spørger, og Land 5 har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, der frafalder beskatning af udbytte, når moderselskabet ejer mindst 25% af datterselskabet.

Det afgørende spørgsmål er, om M1 kan anses for den retmæssige ejer (beneficial owner) af udbyttet. Skattestyrelsen og Skatterådet vurderer, at M1 er den retmæssige ejer baseret på en konkret analyse af de faktiske omstændigheder. M1 har reelle forretningsaktiviteter, medarbejdere og et dokumenteret behov for midlerne til at finansiere sin udvidelse, foretage investeringer, tilbagebetale lån og opfylde regulatoriske kapitalkrav i Land 5. Midlerne er ikke bestemt til videreudlodning til den ultimative ejer eller selskaber i Land 1.

Skattestyrelsen lægger til grund, at M1 agerer selvstændigt og uafhængigt af de bagvedliggende ejere og ikke er pålagt at videregive udbyttet. Dette understøttes af praksis, herunder . Den særlige videreudlodningsregel i Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra c (før 1. januar 2025) finder ikke anvendelse, da der ikke foreligger misbrug.

For udbytter udloddet efter 1. januar 2025, hvor videreudlodningsreglen er ophævet og erstattet af en betingelse i Selskabsskatteloven § 13, stk. 1, nr. 2 om, at det danske selskab skal være retmæssig ejer af modtagne udbytter, vurderes det, at denne nye betingelse ikke hindrer skattefrihed for udlodningen til M1. Dette skyldes, at bestemmelsen ikke har betydning uden for misbrugstilfælde, og da der ikke ville være kildeskat på udbytter fra de underliggende datterselskaber, hvis de var ejet direkte af M1, anses situationen for at være uden for misbrug.

Anvendelse af den generelle omgåelsesklausul

Ligningsloven § 3 medfører, at der skal ses bort fra arrangementer, der er tilrettelagt med hovedformål eller et af hovedformålene at opnå en skattefordel, som virker mod skatterettens formål, og som ikke er reelle (ikke tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager).

Skattestyrelsen vurderer, at selvom der potentielt kan være en skattemæssig fordel sammenlignet med en tidligere struktur, er den påtænkte udbytteudlodning forretningsmæssigt begrundet. Formålene med udlodningen er udvidelse af M1's aktiviteter og opfyldelse af regulatoriske krav i Land 5. Disse årsager anses for velbegrundede kommercielle årsager, der afspejler den økonomiske virkelighed.

Da M1 anses for retmæssig ejer, og udlodningen er forretningsmæssigt begrundet, finder Skattestyrelsen, at der ikke er grundlag for at anvende Ligningsloven § 3. Udlodningen er ikke udtryk for misbrug eller omgåelse af skattelovgivningen.

Den verserende retssag vedrørende likvidationen af Spørger anses for at vedrøre andre faktiske omstændigheder og påvirker derfor ikke vurderingen af den nuværende udbytteudlodning.

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lignende afgørelser