Command Palette

Search for a command to run...

Skattefri konvertering af pensionsordninger ved omvalg

Pensionskasse A har anmodet Skatterådet om bindende svar vedrørende skattemæssige konsekvenser af at tilbyde medlemmer et omvalg fra gennemsnitsrenteordninger til markedsrenteordninger. Formålet er at give medlemmerne større indflydelse på deres pensionsordning og opnå administrative effektiviseringer. Omvalget indebærer konvertering af eksisterende ordninger og allokering af ufordelte midler.

Baggrund

Pensionskasse A overvejer at tilbyde medlemmer at ændre deres nuværende gennemsnitsrenteordninger til markedsrenteordninger. Dette initiativ bygger på tidligere bindende svar fra og . For de medlemmer, der accepterer omvalget, vil det medføre en konvertering af Pensionsordning 2 til en livsvarig livrente og en konvertering af individuelle særlige bonushensættelser (Pensionsordning 1) til livsvarige individuelle særlige bonushensættelser (Pensionsordning 3).

Pensionsordning 1 er individuelle særlige bonushensættelser, der opstod ved en omtegningsbonus i 2011 og 2012. Disse udbetales som et ugaranteret tillæg til alderspensionen i de første 15 år fra påbegyndelsen af udbetalingen. Ved dødsfald udbetales restbeløbet som et engangsbeløb.

Pensionsordning 2 blev etableret i 2019 ved overførsel af en del af Pensionsordning 1 til individuelle depoter i forbindelse med en fusion. Der sker ikke yderligere indbetalinger til Pensionsordning 2, og den udbetales sammen med Pensionsordning 1.

Pensionsordning 3 er livsvarige individuelle særlige bonushensættelser, der udbetales som et ugaranteret tillæg til alderspensionen livsvarigt.

Klassifikation af pensionsordninger

Skatterådet bekræfter, at Pensionsordning 1 skattemæssigt skal behandles efter reglerne i Pensionsbeskatningsloven § 8. Dette skyldes, at ordningen udbetales over en fast periode på 15 år, og en eventuel resterende del udbetales ved den pensionsberettigedes død, hvilket stemmer overens med karakteristika for en rateforsikring. Selvom ordningen oprindeligt var tiltænkt som en del af en livsvarig alderspension, medførte en lovændring i 2012 (Lov nr. 398 af 9. maj 2012), der indførte krav om "lige store ydelser" for pensionsordninger med løbende udbetalinger, at den ikke længere kunne opfylde betingelserne for en livsvarig alderspension efter Pensionsbeskatningsloven § 2. Da ordningen ikke er livsbetinget og en restsum udbetales ved dødsfald, falder den uden for rammerne af Pensionsbeskatningsloven § 5.

Ligeledes bekræftes det, at Pensionsordning 2 skattemæssigt skal behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 8. Dette skyldes, at Pensionsordning 2 er etableret ved overførsel fra Pensionsordning 1 og udbetales over samme periode som denne, med en eventuel restsum udbetalt ved dødsfald.

Omvalg og overførsler

Skatterådet bekræfter, at pensionskassens medlemmer ved et omvalg kan konvertere Pensionsordning 1 til Pensionsordning 3 uden, at det for de konverterende medlemmer anses for ud- og indbetaling i relation til pensionsbeskatningslovens regler. Dette er muligt i henhold til Pensionsbeskatningsloven § 41, stk. 1, nr. 2, som tillader overførsel fra en rateforsikring (Pensionsordning 1) til en pensionsordning med løbende udbetalinger (Pensionsordning 3).

Det bekræftes også, at medlemmerne kan konvertere Pensionsordning 2 til en Ratepension, der skattemæssigt behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 8, uden at det anses for ud- og indbetaling. Dette er i overensstemmelse med pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 3, der tillader overførsel mellem rateforsikringer.

Endvidere bekræftes det, at medlemmerne kan konvertere Pensionsordning 2 til en Alderspension, der skattemæssigt behandles efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 2, uden at det anses for ud- og indbetaling. Dette er ligeledes muligt i henhold til pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 2.

Ændring af investeringsprofil

Skatterådet bekræfter, at en ændring af den investeringsmæssige risikoprofil på en eksisterende pensionsaftale, uden at ændre udbetalingsprofilen, ikke skal anses for en "anden disposition mv.", der betyder, at pensionsordningen ikke længere opfylder betingelserne i pensionsbeskatningslovens kapitel 1. En sådan ændring udløser derfor ikke afgift efter Pensionsbeskatningsloven § 30. En ændring af risikoprofilen påvirker ordningens administration og potentielle afkast, men ikke dens klassifikation eller udbetalingsvilkår.

Allokering af ufordelte midler

Skatterådet bekræfter, at i det omfang et omvalg giver anledning til allokering af ufordelte midler til et medlems ordning, kan det derved opståede skatteaktiv yderligere allokeres til medlemmets ordning med de beskrevne skattemæssige virkninger. Dette forudsætter dog, at Finanstilsynet tillader den beskrevne fordeling af midlerne.

Pensionskasse A er skattepligtig efter Pensionsafkastbeskatningsloven § 1, stk. 2, og medlemmerne beskattes efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4 a. Overførsel af ufordelte midler til individuelle depoter medregnes til det individuelle beskatningsgrundlag efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4 a, stk. 2, nr. 2. Samtidig udløser det et fradrag for pensionskassen efter Pensionsafkastbeskatningsloven § 7, stk. 2, nr. 1. Hvis fradraget overstiger pensionskassens beskatningsgrundlag, kan der opstå en negativ skat, som kan fremføres til modregning i efterfølgende års positive skat i henhold til Pensionsafkastbeskatningsloven § 17, stk. 1. Skattestyrelsen har dog ikke taget stilling til, om den negative skat kan føres på den særlige konto for negativ skat og forrentes efter pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 6, da dette ikke var et direkte spørgsmål.

Lignende afgørelser