Command Palette

Search for a command to run...

Selskabsskattefrihed for fjernvarmeværk efter selskabsgørelse

Dato

15. november 2016

Sagsnr

16-0871487

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Kommunen ønskede at få bekræftet flere skattemæssige forhold i forbindelse med en selskabsgørelse af deres forsyningsaktiviteter. Det drejer sig om spørgsmål vedrørende aktieombytning og skattefrihed for fjernvarmeaktiviteter efter Selskabsskatteloven § 3, stk. 1, nr. 4. Skatterådet bekræftede, at de stillede spørgsmål kunne besvares bekræftende.

Spørgsmål 1: Skattefri aktieombytning

Det ønskedes bekræftet, at det fastsatte ombytningsforhold ved den skattefri aktieombytning af Kommunens aktier i A A/S med aktier i Holding A/S afspejlede handelsværdien af de ombyttede aktier.

  • Kommunen ejede alle aktier i både det erhvervende og de erhvervede selskaber.
  • Ombytningsforholdet var baseret på en samlet værdiansættelse af indskudte aktiver i Holding A/S.
  • Skatterådet fandt, at der ikke var risiko for skattemæssige fordele, da der ikke skete formueforskydning mellem aktionærer.
  • Skatterådet bekræftede, at vederlagskravet i Aktieavancebeskatningsloven § 36, stk. 6 var opfyldt.

Spørgsmål 2: Fjernvarmeværkets status som "værk"

Det ønskedes bekræftet, at Kommunens fjernvarmeværk efter udskillelse i et aktieselskab (B A/S) fortsat ville blive betragtet som et "værk" i henhold til Selskabsskatteloven § 3, stk. 1, nr. 4, især med hensyn til kravet om egenproduktion af varme.

  • B A/S havde en betydelig kapacitet til egenproduktion af varme.
  • Værkets egne kedler fungerede primært som spids- og reservebelastningskapacitet.
  • Egenproduktionen dækkede under 2 % af det samlede varmeforbrug.
  • Skatterådet fandt, at der ikke kunne fastsættes en specifik tærskel for egenproduktion.
  • Da B A/S havde betydelig produktionskapacitet, der blev anvendt, og leveringen var åben for alle, kunne selskabet omfattes af skattefritagelsen.

Spørgsmål 3: Fjernvarmedefinition og procesformål

Det ønskedes bekræftet, at Kommunens fjernvarmeværk efter udskillelsen fortsat ville opfylde definitionen af "fjernvarme" i Selskabsskatteloven § 3, stk. 1, nr. 4, selvom kunderne anvendte varme til procesformål.

  • B A/S havde kunder, der anvendte varmt vand til procesformål.
  • Skatterådet henviste til lovændringer i varmeforsyningsloven, der tillader, at procesvarme under visse betingelser kan omfattes af lovens bestemmelser.
  • Da procesvarmen udgjorde under 50 % af det totale energiforbrug, og leveringen skete i overensstemmelse med varmeforsyningsloven, kunne fjernvarmeværket fortsat omfattes af skattefritagelsen.

Spørgsmål 4: Udlejningsaktivitet og skattefrihed

Det ønskedes bekræftet, at den beskrevne udlejningsaktivitet var forenelig med skattefriheden efter Selskabsskatteloven § 3, stk. 1, nr. 4.

  • B A/S udlejede kontorlokaler til C A/S, et andet selskab i Kommunens energikoncern, der leverede energibesparelser.
  • Skatterådet fandt, at udlejningen ikke var direkte relateret til driften af fjernvarmeværket.
  • Da lokalerne var erhvervet af hensyn til fjernvarmeværkets drift, og der var gjort tilstrækkelige bestræbelser på at udleje til relaterede aktiviteter, var udlejningsaktiviteten forenelig med skattefriheden.

Lignende afgørelser