Fradrag for reklameudgifter ved donation til hjælpeorganisation
Dato
27. oktober 2010
Sagsnr
10-140321
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Ligningsrådet bekræftede, at butikkers donationer til en hjælpeorganisation, svarende til en procentdel af omsætningen, kan fratrækkes som reklameudgifter. Det har ingen betydning for fradragsretten, at hjælpeorganisationen ikke er dansk, eller at donationerne er under eller over 15.000 kr. Foreningen, der indsamler pengene, er ikke skattepligtig af det indsamlede beløb.
Faktiske forhold
- En forening indsamlede donationer fra butikker i Y by.
- Butikkerne donerede X % af deres omsætning på dagen til en hjælpeorganisation.
- Indsamlingen var en del af et større event i Y by.
- Butikkerne fik positiv eksponering gennem presseomtale og omtale på en broadcastplatform.
- Deltagende butikker modtog en sticker for at vise deres støtte.
- Donationerne varierede fra 500 kr. til 20.000 kr.
Spørgers opfattelse
Spørger anså indsamlingen for at falde ind under reklame- og repræsentationsudgifter.
SKATs begrundelse
SKAT vurderede, at donationerne kunne betragtes som fradragsberettigede reklameudgifter i henhold til Ligningsloven § 8, stk. 1. SKAT henviste til, at butikkernes navne blev vist på storskærme, og at de modtog en sticker til at fremvise i butikken. SKAT henviste også til og TfS1986.601, hvor lignende bidrag blev anset for fradragsberettigede.
SKAT fandt, at fradragsretten ikke er betinget af, at hjælpeorganisationen er dansk, så længe udgifterne er afholdt af erhvervsmæssige grunde. SKAT vurderede, at der var et rimeligt forhold mellem bidragene og den opnåede reklameværdi.
SKAT bemærkede, at spørger ikke er skattepligtig af det indsamlede beløb, forudsat at beløbet adskilles fra spørgers egen økonomi og videregives til hjælpeorganisationen.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte SKATs indstillinger og begrundelser.
Lignende afgørelser