X-by Multihus nægtet moms- og skattefritagelse
Dato
27. september 2010
Sagsnr
10-065009
Emne
Moms og lønsumsafgift + Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Den selvejende institution X-by Multihus' anmodning om momsfritagelse ved salg af skrot samt fritagelse for selvangivelsespligt og skattepligt blev afvist af Skatterådet. Institutionen indsamlede og solgte skrot, og overskuddet herfra skulle anvendes til aktiviteter i multihuset, herunder idræt, kongresser, koncerter, udstillinger og andre kulturelle aktiviteter.
Spørgsmål
- Kan den selvejende institution X-by Multihus fritages for moms efter Momsloven § 13, stk. 1, nr. 22, ved indsamling og salg af skrot, når overskuddet anvendes til husets aktiviteter?
- Kan den selvejende institution X-by Multihus fritages for selvangivelsespligt og skattepligt?
Svar
- Nej
- Nej
Faktiske forhold
Den selvejende institution X-by Multihus blev stiftet i 2009 med det formål at etablere et multihus til brug for idræt, fritidsvirksomhed, møder, kongresser, koncerter, udstillinger og andre kulturelle aktiviteter. Startkapitalen på 201.053 kr. stammede primært fra sponsorcykelløb og salg af skrot.
Spørgers argumenter
Spørger mente, at omsætningen fra salg af skrot kunne fritages for moms, da der ikke var konkurrenceforvridning, idet der ikke var andre erhvervsdrivende i området, der beskæftigede sig med indsamling og salg af skrot.
SKATs begrundelse for afgørelsen
- Momsfritagelse: SKAT fandt ikke, at institutionens formål entydigt var af almenvelgørende eller almennyttig karakter, da multihuset også skulle anvendes til møder, kongresser og udstillinger. SKAT vurderede desuden, at indsamling og salg af skrot ikke var en aktivitet, der lå inden for institutionens formål.
- Skattepligt og selvangivelsespligt: SKAT fandt, at X-by Multihus' formål ikke udelukkende var almenvelgørende eller almennyttigt, da huset kunne anvendes til møder og kongresser, og formålet ikke var entydigt defineret i vedtægterne. SKAT vurderede desuden, at anvendelsen af multihuset var begrænset til et mindre lokalt geografisk område. Derfor er institutionen skattepligtig af indtægter ved erhvervsmæssig virksomhed og skal indgive selvangivelse i henhold til Skattekontrolloven § 1.
SKAT henviste til Selskabsskatteloven § 1, stk. 1 og Skattekontrolloven § 2 vedrørende skattepligt og selvangivelsespligt. Da institutionens formål ikke udelukkende var almenvelgørende eller almennyttigt, kunne fritagelse efter Selskabsskatteloven § 3 ikke finde anvendelse.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse.
Lignende afgørelser