Command Palette

Search for a command to run...

Helbredssikring og arbejdstidskrav for medarbejdere

Dato

17. december 2009

Sagsnr

09-140252

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Lovreferencer

Spørger ønskede at vide, om de medarbejdere, der efter prøvetidens udløb ansættes som funktionærer med en ugentlig arbejdstid på 37 timer, eller som har været ansat gennem et helt kalenderår og i gennemsnit i kalenderåret har været beskæftiget i mindst 30 timer ugentligt, kunne omfattes af en skattefri helbredssikring i henhold til Ligningsloven § 30. Skatterådet bekræftede, at dette ikke var muligt. Begrundelsen var, at en sådan begrænsning af medarbejdergrupper ville være i strid med princippet om ligebehandling og deltidsloven. Det er en betingelse for skattefrihed, at ordningen tilbydes alle medarbejdere på lige vilkår, dog med mulighed for begrænsninger baseret på anciennitet og antal arbejdstimer. Skatterådet fandt, at de foreslåede timebegrænsninger var for restriktive og dermed ikke i overensstemmelse med lovens krav om en generel personalepolitik.

Faktiske forhold

  • Spørger er et distributionsselskab med ca. 1.500 omdelere og 120 funktionæransatte.
  • Spørger ønskede at tilbyde helbredssikring til visse medarbejdergrupper:
    • Funktionærer ansat med 37 timer ugentligt efter prøvetid.
    • Medarbejdere ansat et helt kalenderår med mindst 30 timer ugentligt i gennemsnit.
  • Forsikringspræmien betales fuldt ud af virksomheden.
  • Spørger ønskede at begrænse ordningen, så den ikke omfattede omdelere med omdeling som bijob.

Spørgers argumenter

  • Spørger mente, at de opstillede kriterier var i overensstemmelse med Ligningsloven § 30, stk. 3, der tillader begrænsning efter anciennitet og arbejdstimer.
  • Spørger henviste til, at der ikke er fastsat specifikke krav om arbejdstimer eller ansættelsesperiode i loven.
  • Spørger argumenterede for, at den i praksis angivne 8-timers grænse ikke bør gælde for avisomdelere, der ikke er omfattet af funktionærloven.
  • Spørger anførte, at et krav om minimum 14,8 timer (2 dages arbejde) ville inkludere ca. 42% af de ikke-funktionæransatte.

SKATs begrundelse

  • SKAT henviste til tidligere afgørelser, hvor grænsen for ugentlig arbejdstid er fastsat til 8 timer.
  • SKAT anførte, at de foreslåede timebegrænsninger (37 og 30 timer) var for snævre og ville udelukke en stor del af virksomhedens ansatte.
  • SKAT henviste til, at deltidsansatte som hovedregel ikke kan afskæres fra tilbud om deltagelse, jf. principperne i deltidsloven.
  • SKAT fremhævede, at ændringen af funktionærloven fra 15 til 8 timer var begrundet i ønsket om at overholde EF-traktatens artikel 141 og deltidsdirektivets krav om objektiv begrundelse for timegrænser.
  • SKAT vurderede, at de samme principper gælder for adgangen til ordninger omfattet af Ligningsloven § 30, uanset om de ansatte er omfattet af funktionærloven eller ej.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse, og svarede nej til begge spørgsmål.

Lignende afgørelser