Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Afvisning af dækning for motorskade på hurtigfærge grundet fretting opstået før forsikringsperioden

Dato

19. april 2016

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Mads Bundgaard LarsenMartin AabakPer Jørgensen

Parter

Mols-Linien A/S (advokat Henrik Frandsen)
modCodan Forsikring A/S (advokat Henrik Thal Jantzen)

Sagen omhandlede, hvorvidt skade på en motor på hurtigfærgen Max Mols var dækket af Codan Forsikring A/S' kaskoforsikring. Mols-Linien A/S påstod, at skaden var opstået efter den 1. januar 2011, hvor Codans forsikring trådte i kraft, og at den udgjorde en "ulykkelig hændelse" i forsikringsbetingelsernes forstand.

Baggrund for Skaden

Skaden opstod på SIME-motoren, en af skibets fire hovedmotorer, og involverede "fretting" – et udmattelsesfænomen i materialet, hvor to sammenspændte dele forskydes indbyrdes. Dette førte til løse/knækkede bolte og revnedannelser i motorens bundramme og motorstativ.

Hændelsesforløb og Ekspertvurderinger

  • Tidlig Historik (før 2011): Allerede i januar 2000 udsendte motorproducenten Alstom Engines Ltd en servicebulletin om løse bolte på RK 270-motorer. I marts 2002 udsendte MAN en Technical Memorandum om revnedannelser, og i april 2002 blev den første revne konstateret i SIME-motoren på Max Mols. Flere servicebulletiner og inspektioner fulgte, herunder anbefaling om udskiftning til stærkere Rota-bolte i 2003 og montering af hærdede stålskiver i 2006. Klassifikationsselskabet Det Norske Veritas udstedte i juni 2003 et memorandum om inspektion af løse bolte og revner.
  • Forsikringsperioden (fra 2011): Codan Forsikring A/S overtog kaskoforsikringen pr. 1. januar 2011. En surveyrapport fra januar 2011 beskrev det tidligere hændelsesforløb med løse bolte og revner. I april/maj 2012 knækkede yderligere Rota-bolte, hvilket førte til nedsat omdrejningstal og midlertidig reparation med Loctite. I januar 2013 blev SIME-motoren udskiftet med en short-blok motor.
  • Skønsmandens Konklusioner: Skønsmanden Hasse Erik Schmidt vurderede, at frettingskaderne var opstået i motorens tidlige leveår (før 2002) og gradvist var blevet forværret. Revnerne var en følgeskade af frettingen, ikke en isoleret hændelse. Skønsmanden fandt, at skaderne var opstået under almindelige driftsforhold og ikke skyldtes en konstruktionsfejl ved boltene, men snarere overbelastning som følge af frettingen. Det var ikke muligt at konstatere omfanget af fretting uden adskillelse af motoren.

Parternes Påstande

Mols-Linien A/S gjorde gældende, at skaden var opstået i forsikringsperioden, da revnedannelsen i 2002 ikke havde betydning for motorens funktionsevne, og der ikke var sket en videreudvikling af revnerne frem til 2011. De mente, at frettingskaderne, der gjorde motoren kassabel i 2013, primært var opstået efter 2012 som følge af gentagne knækkede/løse Rota-bolte. De argumenterede for, at skaden var en ulykkelig hændelse, og at Codan var bekendt med motorens tilstand ved forsikringens tegning og burde have taget forbehold, hvis de ikke ville dække.

Codan Forsikring A/S påstod frifindelse og bestred dækning. De argumenterede for, at frettingen var opstået længe før forsikringens ikrafttræden den 1. januar 2011, og at skaden derfor ikke var dækket. De fastholdt, at skaden ikke var en "ulykkelig hændelse" (en udefrakommende, ekstraordinær begivenhed), men snarere en gradvis udvikling under almindelig drift, som Mols-Linien var bekendt med. Codan bestred også tabsopgørelsen og mente, at udskiftning af hele motoren ikke kunne betragtes som en redningsforanstaltning.

Sø- og Handelsretten frifandt Codan Forsikring A/S.

Retten lagde til grund, at Mols-Linien A/S havde bevisbyrden for, at skaden var forårsaget af en ulykkelig hændelse, der ramte SIME-motoren efter den 1. januar 2011, jf. forsikringsbetingelsernes punkt 1.2, samt Søloven § 39, Søloven § 50 og Søloven § 81 i Dansk Søforsikrings-Konvention.

Retten fandt, i overensstemmelse med skønsmandens vurdering, at:

  • Revnedannelsen i 2002 ikke havde betydning for motorens funktionsevne, men var en følgeskade af frettingskader, der var opstået i motorens tidlige leveår (før 2002).
  • Frettingskaderne var gradvist blevet forværret over tid, og løse/knækkede bolte var en konsekvens af frettingen.
  • Mols-Linien ikke havde godtgjort, at skaden først var opstået efter den 1. januar 2011.
  • Mols-Linien ej heller havde godtgjort, at skaden skyldtes en "ulykkelig hændelse", dvs. en ekstraordinær udefrakommende begivenhed, som forsikrede ikke kunne påregne ved forsikringens tegning.
  • Det ikke var godtgjort, at SIME-motoren led af en konstruktionsfejl.

Retten konkluderede, at frettingskaderne havde eksisteret i større eller mindre omfang allerede fra motorens idriftsættelse i 1998 og havde udviklet sig successivt. Problemet var velkendt for Mols-Linien og adresseret af motorproducenten og klassifikationsselskabet længe før Codans forsikring trådte i kraft i 2011.

Det forhold, at Codan Forsikring foretog undersøgelser af Max Mols i forbindelse med tegningen af forsikringen uden at tage forbehold for allerede opståede skader, ændrede ikke sagens resultat, da forsikringen alene dækker ulykkelige hændelser, der rammer den forsikrede interesse i forsikringsperioden. Codans involvering i det efterfølgende forløb, med udtrykkeligt forbehold om, at det ikke betød noget for forsikringsdækningen, havde heller ingen betydning for sagens resultat.

Mols-Linien A/S blev pålagt at betale sagsomkostninger på 235.875 kr. til Codan Forsikring A/S.

 

Lignende afgørelser