Command Palette

Search for a command to run...

Sag om ladningsskade, manko og demurrage ved søtransport af foderstof

Dato

21. august 2002

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Frede KristiansenJørn HansenMette Christensen

Parter

Groupama Navigation ET Transports (Adv. Bjørn Groth-Andersen)
mod1) Elite Rederi A/S2) A.C. Ørssleff´s Eftf. A/S    (Adv. Michael Villadsen for begge)

Sagen vedrører en tvist om ladningsskade, manko og demurrage under søtransport af foderstof fra Conakry (Vestafrika) til San Juan (Puerto Rico) med skibet M/S Arktis Pearl. Sagsøger, Groupama Navigation ET Transports, der er ladningsassurandør, havde udbetalt erstatning for påstået skade og manko og var subrogeret i kravet mod de sagsøgte, Elite Rederi A/S (skibsejer) og A.C. Ørssleff's Eftf. A/S (tidsbefragter).

Sagsøgers påstand

Groupama Navigation ET Transports påstod, at Elite Rederi A/S og A.C. Ørssleff's Eftf. A/S in solidum skulle dømmes til at betale USD 58.248,44 med procesrente fra sagens anlæg den 14. april 2000, subsidiært et mindre beløb efter rettens skøn. Kravet dækkede:

PostBeløb (USD)
Skade45.438,61
Tilhørende omkostninger519,44
Tab5.930,14
Tilhørende omkostninger296,50
Supplerende omkostninger ved aflæsning4.407,50
Surveyomkostninger1.656,25
Total58.248,44

Sagsøgtes påstand

Elite Rederi A/S og A.C. Ørssleff's Eftf. A/S påstod frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb. De nedlagde desuden en selvstændig påstand om, at sagsøger skulle dømmes til at betale USD 16.909,74 med procesrente fra den 15. februar 2001 for demurrage, subsidiært et mindre beløb, eller at kravet kunne gøres gældende til kompensation.

Baggrund for tvisten

  • Ladningsskade: Efter ankomst til San Juan blev det den 27. april 1999 gjort gældende, at ladningen havde lidt skade. Besigtigelser af surveyor John Rosado og John Lipuscek viste tegn på fugtskade, skimmel og vandindtrængning via lugedæksler. Rosado rapporterede ca. 600 MT som beskadiget, mens Lipuscek anslog ca. 1% af 500 MT som påvirket. Kaptajnen forklarede, at lugerne var tætnede, og at fugt og klumper var normale eller skyldtes insektgift.
  • Manko: Ifølge Bill of Lading var 1.822,49 MT lastet. Efter losning viste vejning foretaget af Intertek Testing Services, Caleb Brett, en mængde på 1.744,03 MT, hvilket indikerede en manko på 78,46 MT. Kaptajnen underskrev losserapporten med forbehold om, at al last var udlosset, og mente, at en manko af den størrelse ikke kunne forklares ved målefejl.
  • Demurrage: De sagsøgte krævede demurrage for 6 dage, 18 timer og 20 minutters forsinkelse i losningen, svarende til USD 16.909,74. Forsinkelsen skyldtes bl.a. skibets opankring for at give plads til amerikanske pramme og afbrydelser pga. regn og survey. Certepartiet indeholdt bestemmelser om demurrage og Force Majeure.

Retten fandt, at det ikke var tilstrækkeligt godtgjort, at dele af foderstoffet var blevet skadet, mens det var i M/S Arktis Pearls varetægt. De målte temperaturer og fugtighedsgrader i foderstoffet pegede ikke i sig selv på skade, og de fremlagte billeder sandsynliggjorde heller ikke skade. Rettens vurdering byggede på skibsførerens forklaring om foderstoffets klumpning og fugtighed som følge af regnvejr og insektgift.

Retten fandt heller ikke, at det var godtgjort, at der var opstået en manko, mens foderstoffet var i skibets varetægt. Kaptajnens forklaring om, at alt lastet foderstof blev udlosset, blev lagt til grund, og der forelå ikke tilstrækkelige oplysninger om vejningen i land til at modbevise dette.

Vedrørende demurragekravet fandt retten, at der ikke var et aftalegrundlag for at rejse krav mod Groupama, og Groupama havde heller ikke ansvaret for de omstændigheder, der eventuelt kunne begrunde et krav om demurrage. Retten bemærkede, at debitor for demurrage var befragteren (Marden Overseas), ikke modtageren (Nutrimix Feed Co.), som var kreditor for ladningsskaden. Modtageren kunne ikke pålægges at hæfte for demurrage i forhold til et certeparti, som modtageren ikke kendte eller var kontraktspart i. Forsinkelsen pga. amerikanske pramme skyldtes myndighedskrav og var ikke modtagerens forhold. Der var ikke bevist et culpagrundlag for modtageren i forhold til demurrage.

Retten afviste desuden, at Søloven § 279, stk. 1 afskar konsekvenstab, men fandt, at forsikringsagentens honorar ikke var berettiget efter denne paragraf.

Retten fandt, at Groupama ikke kunne modregne demurragekravet, da der ikke var hjemmel til at stille et sådant krav mod ladningsassurandøren. Selvom Gældsbrevsloven § 28 åbner for modregning, forudsætter det, at der modregnes over for den rigtige part. Da Agrocean (som Groupama subrogerede fra) var involveret i fragten som shipper, modtager og forsikrer, og Groupama havde udbetalt erstatning til Agrocean, bar Groupama risikoen for, at demurrage ikke var betalt.

Thi kendes for ret:

  • De sagsøgte, Elite Rederi A/S og A.C. Ørssleff's Eftf. A/S, frifindes for sagsøgers påstand.
  • Sagsøger, Groupama Navigation ET Transports, frifindes for de sagsøgtes selvstændige påstand.
  • Sagsomkostninger på 20.000 kr. betales af sagsøger til de sagsøgte inden 14 dage.

Lignende afgørelser