Frifindelse i sag om overtrædelse af sikkerhedsforskrifter til søs grundet manglende syn inden tiltalerejsning
Dato
6. december 2002
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Fritz GanzhornMette ChristensenMogens Buch
Parter
modPartrederiet for M/S Hanne Danica, OWCC2 (Adv. Håkun Andreas Djurhuus)
Sagen omhandlede en tiltale mod Partrederiet for M/S Hanne Danica, OWCC2, rejst af Anklagemyndigheden ved Københavns Politi. Tiltalen vedrørte fire forhold om overtrædelse af sikkerhedsbestemmelser til søs, primært baseret på Søfartsstyrelsens tekniske forskrifter og Lov om sikkerhed til søs.
Anklagepunkter
Anklagemyndigheden påstod domfældelse for forhold 4 og frifindelse for forhold 1-3. De fire anklagepunkter var:
- Forhold 1: Undladelse af at sikre, at der altid var én person med arbejdsmiljøuddannelse om bord på motorskibet Hanne Danica, i strid med Søfartsstyrelsens tekniske forskrift A nr. 1 af 26. august 1996 om sikkerhedsarbejde i skibe.
- Forhold 2: Undladelse af at gennemføre skriftlige arbejdspladsvurderinger (APV) for særligt farlige arbejdsprocesser og sikre deres tilstedeværelse om bord, i strid med Søfartsstyrelsens tekniske forskrift A nr. 2 af 26. august 1996 om arbejdets udførelse om bord i skibe.
- Forhold 3: Undladelse af at etablere en sikkerhedsorganisation om bord på motorskibet Hanne Danica, i strid med Søfartsstyrelsens tekniske forskrift A nr. 1 af 26. august 1996 om sikkerhedsarbejde i skibe.
- Forhold 4: Undladelse af at give skibsføreren mulighed for at tilrettelægge arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, herunder manglende arbejdspladsbrugsanvisninger for stoffer og materialer (specifikt Neptun Marine Cleaner) i maskinrummet. Dette var i strid med Lov om sikkerhed til søs § 32, stk. 5, jf. § 28, jf. § 9, sammenholdt med bekendtgørelse nr. 784 af 22. september 1995 om stoffer og materialer.
Baggrund og Proces
Sagen blev domsforhandlet sammen med lignende sager mod partrederier for M/S Danica Violet og M/S Danica Four, som alle havde samme bestyrende reder. I 1998 blev der afholdt et kontrolsyn på M/S Danica Violet, hvor der blev givet henstillinger og stillet krav, herunder de forhold, der var omfattet af anklageskriftet. Der blev aftalt en frist for opfyldelse af kravene. Et "projekt Coaster" blev igangsat i samarbejde med Søfartens Arbejdsmiljøråd for at afklare fem af kravene. Efter at samarbejdet brød sammen, anmodede Søfartsstyrelsen Københavns Politi om tiltalerejsning i november 1999.
Parternes Argumenter
Anklagemyndigheden fastholdt, at der var tilstrækkelig hjemmel til at straffe rederiet, og at Søfartsstyrelsen havde den fornødne kompetence til at udstede de relevante bekendtgørelser. Partrederiet nægtede sig skyldig og påstod frifindelse. Subsidiært blev det påstået, at en eventuel bøde skulle bortfalde eller nedsættes. Forsvaret anførte, at Søfartsstyrelsen havde begået flere sagsbehandlingsfejl, herunder manglende høring, manglende klagevejledning og utilstrækkelig sagsoplysning (f.eks. manglende syn på Hanne Danica før politianmeldelsen). Det blev også anført, at "projekt Coaster" havde legaliseret de eventuelt strafbare forhold, og at anklagemyndigheden ikke havde løftet bevisbyrden for gerningsindholdet.
Retten frifandt Partrederiet for M/S Hanne Danica, OWCC2, for alle fire anklagepunkter.
Rettens Begrundelse
- Forhold 1-3: Retten frifandt partrederiet i overensstemmelse med anklagemyndighedens påstand.
- Forhold 4: Retten fandt, at det ikke var godtgjort, at partrederiet havde forset sig som beskrevet i anklageskriftet. Der var enighed om, at der ikke var foretaget syn af de faktiske forhold om bord på skibet, før tiltalerejsningen fandt sted. Ved det efterfølgende syn blev der ikke konstateret de mangler, som anklageskriftet nævnte. Retten bemærkede desuden, at producenternes sikkerhedsdatablade for Neptun Marine Cleaner måtte anses for tilstrækkelige til at opfylde kravene, og at anklagemyndigheden ikke havde løftet bevisbyrden for, at gerningsindholdet var realiseret.
Statskassen skulle betale sagens omkostninger.
Lignende afgørelser