Afgørelse om funktionærstatus for piloter og kabinepersonale i konkursboet Sterling Airlines A/S
Dato
17. august 2012
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
retsformand Torben Kuld HansenHenrik DamLars Kristiansen
Parter
modSterling Airlines A/S under konkurs
Sagen omhandlede fire sagsøgeres, en kaptajn, en styrmand, en kabinechef og en stewardesse, krav om anerkendelse af funktionærstatus ex lege i Sterling Airlines A/S under konkurs. Sagsøgerne, repræsenteret af Serviceforbundet, anmeldte krav i konkursboet om minimalerstatning i henhold til Funktionærloven § 3, idet de mente at opfylde betingelserne for funktionærstatus.
Sagsøgernes påstande
Sagsøgerne gjorde gældende, at deres arbejde faldt ind under Funktionærloven § 1, stk. 1, litra b (teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværksmæssig eller fabriksmæssig art) og/eller Funktionærloven § 1, stk. 1, litra c (arbejdsledelse eller tilsyn), jf. Funktionærloven § 1, stk. 1, litra d. For kabinepersonalet blev det også anført, at deres arbejde i væsentlig grad bestod i køb og salg, jf. Funktionærloven § 1, stk. 1, litra a.
Piloterne (kaptajn og styrmand) argumenterede for, at deres primære funktion var ledelse og tilsyn, og at flyvningen i høj grad blev varetaget af automatpilot. De henviste til deres øverste myndighed ombord og ledelsesbeføjelser i henhold til luftfartslovgivningen.
Kabinepersonalet (kabinechef og stewardesse) fremhævede deres omfattende arbejde med salg af mad, drikkevarer og toldfrie varer, samt kabinechefens ledelsesansvar over for det øvrige kabinepersonale. De anførte, at salgsarbejdet var en væsentlig del af deres opgaver, og at sikkerhedsopgaverne var accessoriske.
Konkursboets påstande
Konkursboet nedlagde påstand om frifindelse og argumenterede for, at piloternes arbejde primært bestod i at flyve og kontrollere flyvemaskinen, hvilket ikke var en teknisk/klinisk bistandsydelse i funktionærlovens forstand. Deres ledelsesopgaver blev anset for at være af begrænset omfang, primært relateret til sikkerhed i nødsituationer, og de væsentligste personalemæssige opgaver blev varetaget af personale på landjorden. Piloterne arbejdede i et teamwork-forhold, ikke et egentligt over- og underordnelsesforhold.
For kabinepersonalet gjorde konkursboet gældende, at deres hovedopgave var sikkerhed, kontrol og service. Salgsarbejdet blev anset for at være af begrænset omfang og accessorisk til de primære sikkerheds- og serviceopgaver. Servering af mad og drikke til fortæring ombord blev ikke anset for handel i funktionærlovens forstand. Kabinechefens ledelsesopgaver blev også anset for at være af begrænset omfang, da de væsentligste personalemæssige opgaver blev varetaget af landpersonale.
Sø- og Handelsretten frifandt Sterling Airlines A/S under konkurs for de nedlagte påstande.
Rettens begrundelse for piloterne
Retten fandt, at piloternes arbejde i det væsentlige bestod i styring og kontrol af flyvemaskinen, hvilket ikke havde karakter af en teknisk eller klinisk bistandsydelse i henhold til Funktionærloven § 1, stk. 1, litra b. Den centrale opgave var at sikre passagerernes forsvarlige transport og opretholde sikkerheden ombord. Kaptajnens øverste ansvar blev ikke anset for at være afgørende for funktionærstatus.
Retten lagde vægt på, at piloterne i det væsentlige udførte det samme arbejde, og at deres forhold til kabinepersonalet primært var informationsudveksling. De centrale personalemæssige opgaver blev varetaget af personale på landjorden. Derfor fandt retten, at piloternes arbejde ikke i væsentlig grad bestod i at lede eller føre tilsyn med andre medarbejdere, og dermed faldt det ikke ind under Funktionærloven § 1, stk. 1, litra c, jf. Funktionærloven § 1, stk. 1, litra d.
Rettens begrundelse for kabinepersonalet
Retten fastslog, at kabinepersonalets primære funktion var at vejlede passagererne om sikkerhed og bistå i uventede situationer. Service og salg af mad/drikke til fortæring ombord blev anset som accessoriske opgaver, og denne bistand eller ydelse faldt ikke ind under Funktionærloven § 1, stk. 1, litra a. Selvom der var salg af andre varer, udgjorde dette hverken kvantitativt eller kvalitativt den væsentligste del af kabinepersonalets samlede arbejdsopgaver.
For kabinechefen (Hanne Friis Junker) fandt retten, at hendes ledelsesmæssige opgaver var af begrænset omfang, da de væsentligste opgaver blev varetaget af personale på landjorden. Hendes arbejde blev derfor ikke anset for at bestå i at lede eller føre tilsyn med den øvrige kabinebesætning i henhold til Funktionærloven § 1, stk. 1, litra c, jf. Funktionærloven § 1, stk. 1, litra d.
Sagsomkostninger
Serviceforbundet blev pålagt at betale sagsomkostninger til Sterling Airlines A/S under konkurs, forrentet efter Renteloven § 8a. Omkostningerne blev fastsat under hensyn til, at sagerne var behandlet sammen og havde betydning for en bredere kreds:
Part | Tilkendt beløb (kr.) |
---|---|
Jens-Christian Kvist Nielsen | 16.000 |
Niels Christian Møberg | 12.000 |
Hanne Friis Junker | 8.000 |
Margit Christiansen | 8.000 |
Lignende afgørelser