Afgørelse om afvisning af klage over aktindsigt i sag om ejendomsret
Dato
3. april 2018
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ishøj Kommunes afgørelse om aktindsigt i sager om bl.a. ejendomsretten
Ishøj Kommune traf den 11. december 2017 en afgørelse om delvist afslag på aktindsigt i en sag vedrørende en ejendomstvist. Afgørelsen blev påklaget til Planklagenævnet den 9. januar 2018, hvor klageren navnlig anførte manglende fuld og ucensureret aktindsigt samt kommunens manglende overholdelse af sagsbehandlingsfrister for aktindsigtsanmodninger.
Baggrund for ejendomstvisten
Sagen udspringer af Ishøj Kommunes vedtagelse af lokalplan nr. 1.15, Torslunde Landsby, den 6. september 1994. Lokalplanen udlagde delområde C til offentlige formål, herunder område C4, som omfatter arealet mellem to specifikke matrikler. Dette areal blev i 2012 approberet til nye matrikler, som kommunen ønskede at etablere adgang til Lille Vejleå på.
Der opstod en tvist om adkomsten til disse matrikler, da klageren ønskede at bevare sin have og bevoksning, som delvist lå på de omstridte arealer. Tvisten blev afsluttet med et forlig indgået den 17. oktober 2017 ved Østre Landsret mellem klageren, Ishøj Kommune og en forening. Forliget fastsatte ejendomsretten til de omstridte matrikler.
Tidligere aktindsigtssager
Klageren har løbende anmodet om aktindsigt i sagen hos Ishøj Kommune. Flere af kommunens afgørelser om aktindsigt er tidligere blevet påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet. Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste senest den 18. september 2017 at realitetsbehandle en klage over Ishøj Kommunes afgørelse af 7. december 2016 om aktindsigt i en hævdssag. Nævnet vurderede, med henvisning til Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6, at det ikke havde kompetence til at påse en klage over afslag på aktindsigt i en privatretlig tvist om ejendomsret.
Den aktuelle anmodning om aktindsigt
Den 30. november 2017 anmodede klageren om fuld og ucensureret aktindsigt i al korrespondance, notater mv. relateret til sagen i Torslunde, herunder:
- Samtlige fakturaer med tilhørende salærspecifikationer.
- Svar på spørgsmål fra politikere.
- Budgetoversigter.
- Indgåede aftaler.
- Korrespondance til og fra advokat og forening.
- Korrespondance om retssager ved Retten i Glostrup, Østre Landsret, Statsforvaltningen og klagenævn.
- Statusrapporter og notater fra sagkyndige.
- En opdateret og fortløbende nummereret sagsliste.
- Alt materiale i sagen, også før sagens oprettelse i 2010.
Klageren henviste til Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3 og anførte, at der burde gives aktindsigt efter meroffentlighedsprincippet, selv hvis visse oplysninger kunne undtages.
Kommunens afgørelse og klagerens bemærkninger
Ishøj Kommune gav den 11. december 2017 delvist afslag på aktindsigt og undtog tre dokumenter med den begrundelse, at de tidligere var udleveret til klageren eller dennes advokat. Klageren fastholdt i sin klage til Planklagenævnet, at kommunen havde tilbageholdt dokumenter, herunder vedhæftede filer og kommunikation med tredjepart, og at dette havde haft betydning for retssagernes prøvelse. Klageren klagede også over manglende aktindsigt i sager fra ca. 1975.
Kommunen oplyste, at forliget var indgået den 17. oktober 2017, og at alle dokumenter var medsendt den 11. december 2017, hvorfor kommunen var uforstående over for klagen.
Planklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Ishøj Kommunes afgørelse om delvist afslag på aktindsigt.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet kan behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone) og Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, samt retlige spørgsmål vedrørende kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Aktindsigtsafgørelser kan påklages særskilt til den myndighed, der er klageinstans for den sag, aktindsigtsanmodningen vedrører. Dette gælder for:
- Partsaktindsigt, jf. Forvaltningsloven § 16, stk. 4.
- Aktindsigt for offentligheden, jf. Offentlighedsloven § 37, stk. 1.
- Aktindsigt i miljøoplysninger, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6.
Planklagenævnet er øverste klageinstans for kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1.
Vurdering af klagen
Planklagenævnet opfattede aktindsigtsanmodningen som vedrørende en sag om fastlæggelse af ejendomsretten til matrikler i Torslunde Magleby, som udspringer af lokalplanvedtagelsen i 1994.
Klage over forvaltningsmæssige forhold
Nævnet påså ikke klagepunkterne om forvaltningsmæssige forhold, da klagefristen for lokalplanvedtagelsen fra 1994 for længst var overskredet, og der ikke forelå en ny afgørelse efter planloven, som nævnet kunne prøve.
Klage over manglende aktindsigt i sager fra ca. 1975
Anmodningen af 30. november 2017 indeholdt ikke en anmodning om aktindsigt i kommunens sager fra ca. 1975. Da kommunen ikke havde truffet afgørelse som første instans i disse sager, kunne nævnet ikke behandle klagen. Klageren blev henvist til at rette henvendelse til kommunen.
Klage over manglende aktindsigt i øvrige dokumenter
Nævnet fandt, at den aktuelle sag vedrørte en privatretlig tvist om ejendomsret mellem Ishøj Kommune og klageren. Da denne type sag ikke kan påklages til Planklagenævnet efter Planloven § 58, stk. 1, havde nævnet ikke kompetence til at behandle klagen over kommunens aktindsigtsafgørelse. Dette gjaldt uanset om anmodningen var baseret på offentlighedsloven, forvaltningsloven eller miljøoplysningsloven. Spørgsmålet om overholdelse af svarfrister faldt ligeledes uden for nævnets kompetence.
Planklagenævnet antog, at Ankestyrelsen, som tilsynsmyndighed med kommunerne, havde kompetence til at tage stilling til spørgsmålet om aktindsigt i de omhandlede dokumenter. Klagen med bilag og kommunens udtalelse blev derfor videresendt til Ankestyrelsen.
Endelig afgørelse
Planklagenævnet afviste at behandle klagen over Ishøj Kommunes afgørelse af 11. december 2017 om delvis afslag på aktindsigt. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser