Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om aktindsigt i BIOFOS A/S' udgifter til lønninger og repræsentation

Dato

26. januar 2018

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Aktindsigt

Højdepunkt

Afgørelse i sag om BIOFOS A/S anonymisering af oplysninger om udgifter til lønninger

En journalist anmodede den 11. marts 2017 om aktindsigt i BIOFOS A/S's udgifter til lønninger, repræsentation, udlandsrejser og konferencer for bestyrelsesmedlemmer og medarbejdere i 2016.

BIOFOS A/S imødekom anmodningen den 24. april 2017, men anonymiserede en række oplysninger, herunder kundenumre, navne og e-mailadresser, i de fremsendte dokumenter.

Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Journalisten påklagede afgørelsen den 18. maj 2017 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager gjorde gældende, at anonymiseringen var i strid med gældende lovgivning, og at de fremsendte lønoplysninger ikke fremstod som en årsopgørelse.

Nævnets vurdering af anvendelig lovgivning

Miljø- og Fødevareklagenævnet fastslog, at vandselskabers afgørelser om aktindsigt kan påklages til nævnet i henhold til Vandsektorlovens § 26, stk. 3. Nævnet lagde til grund, at BIOFOS A/S er omfattet af Vandsektorlovens § 2, stk. 1, nr. 1, da selskabet er ejet af sjællandske kommuner og behandler spildevand fra et stort antal ejendomme. Dette medfører, at selskabet er underlagt både offentlighedsloven og miljøoplysningsloven.

Nævnet vurderede, om de anmodede oplysninger var miljøoplysninger som defineret i Miljøoplysningslovens § 3. Selvom begrebet "miljøoplysninger" skal fortolkes bredt, fandt nævnet, at oplysninger om lønninger og repræsentationsudgifter overvejende er af økonomisk karakter og derfor ikke er omfattet af miljøoplysningsloven. Aktindsigt i disse oplysninger skulle derfor vurderes efter offentlighedsloven.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede BIOFOS A/S's afgørelse af 24. april 2017 om anonymisering af oplysninger i aktindsigt i udgifter til lønninger og repræsentation for 2016. Sagen blev hjemvist til fornyet behandling hos BIOFOS A/S.

Nævnet begrundede sin afgørelse med, at BIOFOS A/S ikke havde angivet en hjemmel i offentlighedsloven for at undtage oplysningerne, ligesom der manglede en nærmere begrundelse for anonymiseringen. BIOFOS A/S skal ved den fornyede behandling overveje, om oplysningerne kan undtages med hjemmel i offentlighedslovens bestemmelser, herunder princippet om meroffentlighed, jf. Offentlighedslovens § 14.

Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser