Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om lovliggørende dispensation til fjernelse af jorddige

Dato

8. august 2017

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Museumsloven

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Nyborg Kommunes lovliggørende dispensation til fjernelse af digestrækning

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra Danmarks Naturfredningsforening over Nyborg Kommunes afgørelse af 15. februar 2017. Kommunen havde meddelt lovliggørende dispensation til fjernelse af ca. 90 meter jorddige på ejendommene [matrikel1] og [matrikel2], Sulkendrup By, Vindinge. Diget, der er registreret på kortværk fra før 1992, er beskyttet efter Museumslovens § 29 a, stk. 1. Klagen omhandlede specifikt fjernelsen af digets nord-sydlige strækning.

Baggrund for fjernelsen

Diget blev konstateret fjernet i perioden 2012-2013. Ejendommens ejer ansøgte om lovliggørende dispensation med begrundelse i et ønske om at sammenlægge to marker og reducere ukurante markstykker for at opnå stordriftsfordele og en mere rationel drift. Ansøger argumenterede for, at diget var lavt, nedslidt og ubetydeligt, og at fjernelsen ikke ville have negative konsekvenser for områdets kulturhistoriske, landskabelige eller biologiske værdi.

Digets kulturhistoriske værdi

Østfyns Museer udtalte, efter anmodning fra Nyborg Kommune, at diget er gammelt og fremgår af O1 kortet for Sulkendrup fra 1809. Det kan føres tilbage til strimmeludskiftningen i 1798 og er en del af et velbevaret kulturlandskab. Museet vurderede, at diget har kulturhistorisk værdi. Ansøger bestred dog dette og mente, at diget blot markerede en markopdeling uden væsentlig kulturhistorisk betydning.

Nyborg Kommunes afgørelse

Nyborg Kommune meddelte dispensationen med den begrundelse, at det ville være vanskeligt at udnytte den indeklemte ejendom, hvis diget blev retableret. Kommunen vurderede desuden, at diget var lavt, nedslidt og ubetydeligt med ringe kulturhistorisk værdi, og at en retablering ikke ville være proportional med digets værdi. Kommunen anerkendte, at der er et generelt forbud mod at ændre tilstanden af sten- og jorddiger, og at dispensation kun meddeles i "særlige tilfælde", hvor jordbrugs- eller økonomisk interesse normalt ikke er tilstrækkelig.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Nyborg Kommunes afgørelse af 15. februar 2017 om lovliggørende dispensation til fjernelse af jorddiget til et afslag. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Nævnets vurdering af beskyttelsesværdien

Nævnet lagde til grund, at diget er beskyttet efter Museumslovens § 29 a, stk. 1, da det er angivet på Geodatastyrelsens kortværk fra før 1. juli 1992. Formålet med bestemmelsen er at sikre diger som kulturhistoriske spor samt deres biologiske og landskabelige interesser. Efter praksis er det tilstrækkeligt, at et dige vurderes værdifuldt i én henseende for at være beskyttelsesværdigt. Med henvisning til Østfyns Museers vurdering fandt nævnet, at diget har kulturhistorisk værdi og dermed er beskyttelsesværdigt.

Vurdering af dispensationsgrundlag

Nævnet vurderede dispensationsspørgsmålet ud fra samme principper, som hvis der var ansøgt om dispensation inden fjernelsen. Det fremgår af lovens forarbejder og fast praksis, at driftsmæssige eller økonomiske interesser ikke er tilstrækkelige til at meddele dispensation. Formuleringen "i særlige tilfælde" i Museumslovens § 29 j, stk. 2 indikerer, at undtagelser kun sjældent kan gøres, især ved væsentlige indgreb som nedlæggelse. Nævnets praksis for dispensation til nedlæggelse af diger i forbindelse med landbrugsdrift er yderst restriktiv.

Konklusion

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke, at der i den konkrete sag forelå sådanne særlige tilfælde, der kunne begrunde en fravigelse af den restriktive praksis på området. Derfor blev Nyborg Kommunes afgørelse om lovliggørende dispensation ændret til et afslag.

Lignende afgørelser