Planklagenævnets afvisning af klage fra Nordsjællands Landboforening vedrørende manglende miljøvurdering af lokalplanforslag
Dato
30. april 2018
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurderingsloven
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Rudersdal Kommunes afgørelse om ikke at udarbejde miljøvurdering
Rudersdal Kommune traf den 13. december 2017 afgørelse om, at der ikke skulle udarbejdes en miljøvurdering i forbindelse med forslag til lokalplan nr. 257, som omfatter et større landområde omkring Sandbjerg landsby. Denne screeningsafgørelse blev efterfølgende påklaget til Planklagenævnet af Nordsjællands Landboforening den 15. januar 2018.
Klagerens anbringender
Nordsjællands Landboforening gjorde gældende, at en miljøvurdering burde have været foretaget af lokalplanforslaget. Klagen fremhævede flere punkter:
- Kumulativ indvirkning: Der burde tages hensyn til den samlede, kumulative indvirkning af planen.
- SAVE-registrering: Lokalplanen ville være i konflikt med SAVE-registreringen af mange bygninger, da manglende indtægtsgenerering ville fjerne incitamentet til vedligeholdelse.
- Grænseoverskridende byrde: Klager anførte, at det var en grænseoverskridende aktivitet at pålægge lodsejere en byrde svarende til en fredning, men uden mulighed for økonomisk kompensation, hvilket stred mod den private ejendomsret.
- Manglende hensyn: Klager mente, at væsentligt flere hensyn skulle have indgået i vurderingen, og at det ikke fremgik, hvilke hensyn der var lagt til grund for afgørelsen.
Kommunens afgørelse og lokalplanens formål
Rudersdal Kommune offentliggjorde forslag til lokalplan nr. 257 den 19. december 2017, samtidig med afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering. Lokalplanens primære formål er at bevare områdets karakter af landområde.
Klagerens tilknytning
Nordsjællands Landboforening oplyste, at de er en medlemsorganisation med omkring 900 medlemmer, hvoraf cirka 10 bor i Rudersdal Kommune. Klagen blev indgivet på vegne af alle medlemmer, da sagen blev anset for at være af principiel karakter i forhold til kommunens fremgangsmåde ved udarbejdelse af lokalplanen og vurderingen af miljøvurderingsbehovet.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen fra Nordsjællands Landboforening, da foreningen ikke blev anset for at være klageberettiget i sagen.
Klageberettigelse
Planklagenævnet henviste til Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 for klagemuligheden over kommunale lokalplaner og til Miljøvurderingsloven § 48, stk. 1 for screeningsafgørelser. Klageberettigelse er reguleret af Planloven § 59.
Udtrykket "retlig interesse" tillægges forskellig betydning, men i sager om planlægning anses en bred personkreds normalt for klageberettiget, herunder grundejere, beboere, erhvervsdrivende eller lokale foreninger med tilknytning til lokalområdet. En ideel eller principiel varetagelse af interesser er dog ikke tilstrækkelig.
Nævnets vurdering af klageberettigelse
Planklagenævnet fandt, at Nordsjællands Landboforening ikke var klageberettiget på følgende grundlag:
- Ikke landsdækkende organisation: Foreningen er ikke en landsdækkende organisation og er derfor ikke klageberettiget efter Planloven § 59, stk. 2.
- Ikke lokal forening: Foreningen blev ikke betragtet som en lokal forening med tilknytning til det specifikke lokalplanområde, da den dækker et langt større geografisk område.
- Ingen partsrepræsentation: Foreningen havde ikke indgivet klagen som partsrepræsentant på vegne af konkrete, individuelt klageberettigede beboere i lokalområdet.
På baggrund af ovenstående konkluderede Planklagenævnet, at Nordsjællands Landboforening ikke var klageberettiget i den konkrete sag. Nævnet kunne derfor ikke behandle klagen over Rudersdal Kommunes screeningsafgørelse.
Afgørelsens endelighed og gebyr
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt.
Lignende afgørelser