Ikke medhold i klage over afgørelse om ikke VVM-pligt for udvidelse af biogasanlæg
Dato
23. august 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurdering af planer og programmer
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over afgørelse om ikke VVM-pligt for udvidelse af biogasanlæg
Sagen omhandler en klage over Vordingborg Kommunes afgørelse om, at en udvidelse af Lynggård Biogasanlæg ikke kræver en VVM-redegørelse (vurdering af virkninger på miljøet). Klagen blev indgivet af en lokal miljøgruppe.
Projektets omfang og historik
Projektet indebærer en udvidelse af biogasanlæggets kapacitet fra 19.000 tons til 30.000 tons biomasse om året, hvilket svarer til en daglig kapacitet på ca. 80 tons. Sagen har en lang forhistorie med flere tidligere ansøgninger om udvidelse, som siden 2005 er blevet påklaget og hjemvist til fornyet behandling hos kommunen af klagenævnene.
Klagens hovedpunkter
Klageren fremførte flere centrale argumenter:
- Anlægget har ændret karakter fra et gårdbiogasanlæg til et industrianlæg, da andelen af husdyrgødning er reduceret, og det bør derfor betragtes som et nyanlæg, der kræver lokalplan og VVM.
- Vurderingen af projektets påvirkning af det nærliggende Natura 2000-område "Havet og kysten mellem Præstø Fjord og Grønsund" er utilstrækkelig.
- Der mangler en analyse af de såkaldte "cocktaileffekter" fra de forskellige affaldsfraktioner, der anvendes i anlægget.
- Anlæggets placering i et område med særlige drikkevandsinteresser og i et nitratfølsomt område udgør en risiko for grundvandet.
- De kumulative effekter, herunder samspillet med de tilknyttede landbrug, er ikke tilstrækkeligt belyst.
Kommunens VVM-screening
I sin VVM-screening konkluderede Vordingborg Kommune, at udvidelsen ikke ville medføre væsentlige miljøpåvirkninger. Kommunen lagde vægt på, at anlæggets kapacitet er under tærsklen på 100 tons pr. dag, som ville udløse en direkte VVM-pligt. Kommunen vurderede, at risikoen for Natura 2000-området var minimal, da tungmetaller og miljøfremmede stoffer i vid udstrækning forventes at blive i markernes dyrkningslag. Desuden reguleres input af biomasseaffald af reglerne i Slambekendtgørelsen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen og stadfæstede Vordingborg Kommunes afgørelse af 8. september 2015 om, at udvidelsen af biogasanlægget ikke er VVM-pligtig.
Nævnets retlige grundlag og prøvelse
Nævnet behandlede sagen efter de regler, der var gældende på tidspunktet for kommunens afgørelse, herunder den daværende planlov og VVM-bekendtgørelse. Nævnets prøvelse er i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4 begrænset til retlige spørgsmål, hvilket indebærer en vurdering af, om kommunens afgørelse er i overensstemmelse med lovgivningen, men ikke en prøvelse af kommunens skønsmæssige afvejninger.
Vurdering af VVM-pligt
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Vordingborg Kommune korrekt havde vurderet, at projektet er omfattet af VVM-bekendtgørelsens bilag 2 og ikke bilag 1, da den daglige kapacitet er under 100 tons. Derfor var projektet screeningspligtigt, men ikke automatisk VVM-pligtigt, jf. VVM-bekendtgørelsen § 3, stk. 1.
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens faglige vurdering af, at udvidelsen ikke ville medføre væsentlige indvirkninger på miljøet. Nævnet lagde vægt på, at kommunens screening indeholdt en vurdering af de relevante forhold, herunder påvirkningen på Natura 2000-området, beskyttelse af grundvand og de kumulative effekter. Nævnet tiltrådte også kommunens vurdering af, at der var tale om en udvidelse af et eksisterende anlæg og ikke etablering af et nyanlæg.
Lignende afgørelser