Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afvisning af klage vedrørende kommuneplantillæg på grund af overskredet klagefrist
Dato
4. juni 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, VVM
Højdepunkt
Afgørelse i sag om vedtagelse af kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse
Aalborg Kommune traf den 18. december 2009 afgørelse om endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg H.0.12, som udgør det planlægningsmæssige grundlag for nye vejanlæg i Aalborg Syd. Denne afgørelse inkluderede en VVM-redegørelse og miljøvurdering, der belyste anlægsprojektets miljømæssige konsekvenser. VVM-tilladelsen blev udstedt den 16. december 2009.
Offentliggørelse og klagefrist
Afgørelsen og VVM-tilladelsen blev offentliggjort på kommunens hjemmeside den 23. december 2009, og VVM-tilladelsen blev yderligere annonceret i lokale aviser og dagblade den 19. og 23. december 2009. Ifølge kommunen udløb klagefristen den 20. januar 2010.
Klagen og dens indhold
En klage blev indgivet den 29. marts 2015, modtaget af Aalborg Kommune den 9. april 2015, på vegne af ejerne af en ejendom i Aalborg SØ. Klagen angik en bro etableret over godsjernbanen til Aalborg Havn, som klager mente var ulovligt besluttet af Aalborg Byråd. Klager havde tidligere, den 23. juni 2013, klaget til Vejdirektoratet over ekspropriationen, men blev henvist til Natur- og Miljøklagenævnet som rette klageinstans for VVM-redegørelsen.
Klager anførte desuden, at VVM-redegørelsen anbefalede en niveaukrydsning af banen af landskabelige årsager. På trods heraf blev der ved byrådets behandling af kommuneplantillægget den 14. december 2009 fremlagt alternative løsningsforslag, som ikke var indeholdt i den oprindelige VVM-redegørelse. Klager mente, at der ikke var miljømæssige eller økonomiske grunde til at fravige VVM-redegørelsens anbefaling, og at [virksomhed1] ikke var blevet kontaktet om projektet.
Aalborg Kommunes bemærkninger
Aalborg Kommune oplyste i sine bemærkninger til klagen, at arbejdsnotater udarbejdet efter offentlighedsperioden, og som lå til grund for byrådets behandling, havde været tilgængelige på kommunens hjemmeside. Kommunen fremhævede, at VVM-redegørelsen behandlede både niveau- og udeniveauløsninger, og at begge var vurderet i henhold til VVM-bekendtgørelsen. Den valgte kombinationsløsning var fremkommet på baggrund af forslag fra offentlighedsfasen med henblik på at mindske broanlæggets højde og synlighed. Kommunen fastholdt, at trafikale hensyn vejede tungest i denne sag, og at [virksomhed1] var blevet kontaktet. Endelig fastholdt kommunen, at klagefristen var udløbet den 20. januar 2010.
Natur- og Miljøklagenævnet vurderede klagen primært ud fra spørgsmålet om overholdelse af klagefristen.
Klagefristens overholdelse
Nævnet henviste til Planloven § 60, stk. 1, som fastslår, at klager skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt eller offentligt bekendtgjort. Da Aalborg Kommunes afgørelse blev offentliggjort den 23. december 2009, udløb klagefristen den 20. januar 2010.
Klagen blev modtaget i Aalborg Kommune den 9. april 2015, hvilket var langt efter udløbet af den fastsatte klagefrist. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige forhold, der kunne begrunde en fravigelse af fristoverskridelsen i den konkrete sag.
Afvisning af realitetsbehandling
På baggrund af den overskredne klagefrist afviste Natur- og Miljøklagenævnet klagen fra realitetsbehandling. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden seks måneder, jf. Planloven § 62. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser