Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om VVM-screening af boring og vandindvinding i Billund Kommune
Dato
10. november 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, VVM
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Billund Kommunes VVM-screening af boring og vandindvinding til
Lovreferencer
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) behandlede en klage fra Danmarks Naturfredningsforening (DNF) vedrørende Billund Kommunes screeningsafgørelse af 26. juni 2014. Afgørelsen omhandlede etablering af en boring på matr.nr. [...1], Sønderby, Grindsted, samt en foreløbig tilladelse til indvinding af maksimalt 500 m³ grundvand pr. år til vanding af dyrehold. Kommunen havde vurderet, at projektet ikke var VVM-pligtigt og dermed ikke krævede udarbejdelse af en VVM-redegørelse af anlæggets miljømæssige konsekvenser, jf. Planloven § 11 g.
DNF klagede over, at kommunens vurderinger forekom overfladiske og formuleringerne standardiserede, og at der burde foretages en mere grundig screening. DNF havde desuden klaget særskilt over etablering af boringen og den foreløbige tilladelse til vandindvinding i medfør af vandforsyningsloven (sag NMK-42-00646).
Billund Kommune havde i sin afgørelse af 26. juni 2014, som også omfattede tilladelse efter Vandforsyningsloven § 20 og Vandforsyningsloven § 21 samt bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning, foretaget en VVM-vurdering. Denne vurdering var baseret på anlæggets og vandindvindingens karakteristika, placering og miljøpåvirkninger, jf. VVM-bekendtgørelsens bilag 3, med udgangspunkt i den gennemsnitlige vandmængde på 500 m³ pr. år. Kommunen konkluderede på baggrund heraf, at projektet ikke var VVM-pligtigt.
Natur- og Miljøklagenævnet opretholdt Billund Kommunes screeningsafgørelse af 26. juni 2014.
Nævnets vurdering af retlige spørgsmål
NMK kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Det er et retligt spørgsmål, om Billund Kommunes afgørelse i henhold til reglerne om VVM, som er fastsat i planloven og VVM-bekendtgørelsen, er korrekt.
VVM-pligt og screeningsvurdering
Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning § 3, stk. 1 fastsætter, at den kompetente myndighed skal vurdere, om et anlæg på grund af dets art, dimensioner eller placering må antages at få en væsentlig indvirkning på miljøet (VVM-pligt). Ved denne vurdering skal der tages hensyn til kriterierne i bilag 3.
Konklusion og afgørelse
På baggrund af de foreliggende oplysninger og en samlet vurdering, herunder at boringen er ned til 5 meters dybde, at tilladelsen efter vandforsyningsloven er af 1 års varighed, og at indvindingen udgør maksimalt 500 m³ grundvand pr. år, fandt Natur- og Miljøklagenævnet ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens faglige vurdering. Nævnet vurderede, at miljøpåvirkningerne som følge af projektet ikke ville medføre væsentlige indvirkninger på miljøet, og dermed var der ikke krav om udarbejdelse af en VVM-redegørelse.
Klagen blev derfor ikke imødekommet, og Billund Kommunes screeningsafgørelse af 26. juni 2014 blev opretholdt.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser