Command Palette

Search for a command to run...

Klage over byggetilladelse til sommerhus afvist pga. overskredet klagefrist

Dato

27. september 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Lemvig Kommunes afgørelse om byggetilladelse til opførelse af

Lemvig Kommune meddelte den 13. april 2016 byggetilladelse til opførelse af et nyt sommerhus på ejendommen beliggende [adresse1]. Tilladelsen omfattede også dispensation fra den gældende lokalplan vedrørende afstand fra hus til skel mod vej og vendeplads. En nabo til ejendommen, bosiddende på [adresse2], påklagede kommunens afgørelse til Natur- og Miljøklagenævnet den 21. juli 2016.

Klagerens Anbringender

Klageren anførte primært, at byggetilladelsen tillod terrænreguleringer på op til 1-2 meter over det naturlige terræn, hvilket var sket uden partshøring af naboer og uden dispensation fra lokalplanens bestemmelser om terrænregulering, specifikt Lokalplanens § 9, stk. 1. Yderligere blev det anført, at terrænreguleringen umuliggjorde retablering af en 3 meter bred græsrabat, som var foreskrevet i Lokalplanens § 5, stk. 6.

Klageren gjorde desuden gældende, at byggeriet ville overskride den fastsatte højde i Lokalplanens § 6, stk. 10 og stred mod lokalplanens bestemmelser om bebyggelsesprocent og maksimalt antal etager, jf. Lokalplanens § 6, stk. 6 og 7.

Sagens Forløb

  • 22. marts 2016: Ansøgning om byggetilladelse og dispensation indsendes.
  • 13. april 2016: Lemvig Kommune meddeler byggetilladelse og dispensation.
  • 13. maj 2016: Jordpåfyldning påbegyndes på den omhandlede ejendom samt naboejendommen [adresse3].
  • 26. juni 2016: Klager anmoder om aktindsigt i byggesagerne.
  • 4. juli 2016: Aktindsigt gives, hvoraf det fremgår, at der ikke er en byggesag på [adresse3].
  • 21. juli 2016: Klagen indgives til Natur- og Miljøklagenævnet.

Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Lemvig Kommunes afgørelse af 13. april 2016 om byggetilladelse til opførelse af et nyt sommerhus på ejendommen [adresse1]. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Nævnets Kompetence og Klagefrist

Nærværende sag vedrørte alene byggetilladelsen for ejendommen [adresse1], da der ikke var truffet en afgørelse vedrørende [adresse3]. Natur- og Miljøklagenævnet kan efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4 tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Klagefristen for en kommunes afgørelse efter planloven er 4 uger, og den skal beregnes i overensstemmelse med Planlovens § 60, stk. 1.

Selvom Lemvig Kommunes byggetilladelse ikke udtrykkeligt nævnte det, måtte afgørelsen forstås sådan, at kommunen forudsatte, at projektet var umiddelbart tilladt efter lokalplanen, bortset fra de udtrykkeligt dispenserede bestemmelser. Byggetilladelsen var dermed implicit en afgørelse efter planloven.

Beregning af Klagefrist

Da byggetilladelsen kun blev meddelt ansøger og ikke offentliggjort eller meddelt klager, skulle klagefristen beregnes fra det tidspunkt, hvor klageren fik kendskab til afgørelsen, jf. Planlovens § 60, stk. 1, 3. punktum. Ifølge praksis regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har eller burde have fået kendskab til afgørelsen, f.eks. ved igangsættelse af et byggeri.

Natur- og Miljøklagenævnet lagde til grund, at byggeriet blev påbegyndt den 13. maj 2016, og at klageren i hvert fald på denne dato måtte have kunnet konstatere, at et byggeri var igangsat. Klagefristen skulle derfor regnes fra den 13. maj 2016 og udløb 4 uger herefter, dvs. den 10. juni 2016. Klagerens anmodning om aktindsigt den 26. juni 2016 og den efterfølgende klage indgivet den 21. juli 2016 lå begge efter klagefristens udløb. Nævnets praksis med hensyn til klagefrister er restriktiv, især i sager med modstående interesser.

På baggrund heraf afviste Natur- og Miljøklagenævnet at realitetsbehandle klagen, da klagefristen var overskredet.

Lignende afgørelser