Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på ansøgning om opførelse af nyt enfamiliehus i Kolding

Dato

27. oktober 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Kolding Kommunes afslag på opførelse af nyt enfamiliehus Natur

Sagen omhandler en klage over Kolding Kommunes afslag på en ansøgning om opførelse af et nyt enfamiliehus på ejendommen beliggende [adresse1], Vonsild By, Vonsild. Ejendommen er omfattet af Kolding Kommunes lokalplan nr. 0421-13 Industri Syd – et erhvervsområde fra 2007, specifikt delområde 3.

Ansøgning og Kommunens Afslag

Klageren ansøgte den 8. maj 2016 om tilladelse til at nedrive det eksisterende enfamiliehus og opføre et nyt. Ansøgningen begrundede dette med, at det eksisterende hus var mangelfuldt og utidssvarende. Kolding Kommune afslog ansøgningen med henvisning til, at det ansøgte var i strid med lokalplanens formåls- og anvendelsesbestemmelser. Kommunen vurderede, at genopførelse af en bygning betragtes som nybyggeri, der er omfattet af lokalplanen. Kommunen bemærkede desuden, at lokalplanen ikke hindrer renovering af eksisterende beboelsesbygninger.

Klagerens Argumenter

Klageren påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet og gjorde gældende, at der var tale om fortsat lovlig anvendelse, da ejendommen allerede blev anvendt til boligformål, og at denne anvendelse ville fortsætte i den nye bygning. Klageren fremhævede også, at den nye ejendom skulle anvendes til både bolig og erhverv (administration for erhvervsbyggeri), hvilket ifølge klageren var i overensstemmelse med lokalplanens formål.

Lokalplanens Bestemmelser

Lokalplan nr. 0421-13 har ifølge sin § 1 til formål at fastholde områdets anvendelse til erhvervsformål. Lokalplanens anvendelsesbestemmelse i § 3, stk. 3, fastslår, at område 3 kun må anvendes til erhvervsformål. Det fremgår af lokalplanens redegørelse, at den er udarbejdet i henhold til Planloven § 14 for at imødegå et forbud mod etablering af boliger i erhvervsområdet Industri Syd.

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven. Nævnet skulle vurdere, om Kolding Kommunes afslag var i overensstemmelse med planloven.

Lokalplanens Retsvirkninger og Anvendelse

Nævnet fastslog, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne i henhold til Planloven § 18. Dette betyder, at dispositioner, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladt, mens afvigelser kræver dispensation. En lokalplans retsvirkninger vedrører kun fremtidige dispositioner, og eksisterende lovlig brug kan fortsætte uanset planens bestemmelser. Dog betragtes en egentlig genopførelse af en bygning som en nyopførelse, der er omfattet af en eventuelt ny lokalplan, i modsætning til vedligeholdelse og reparationer.

Dispensation fra Lokalplanen

En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planloven § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kan kun foretages ved tilvejebringelse af en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2. Principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse og de anvendelsesbestemmelser, der er fastsat ud fra formålet med planen, samt den planlagte struktur og fordeling mellem friarealer og bebyggede arealer. Dispensation fra en anvendelsesbestemmelse kan kun meddeles i ganske særlige tilfælde, hvor anvendelsen ligger meget tæt på den umiddelbart tilladte.

Nævnets Vurdering og Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at Kolding Kommunes lokalplan 0421-13 har til formål at fastlægge området til erhvervsanvendelse, og at lokalplanens § 3, stk. 3, specifikt bestemmer, at området kun må anvendes til erhvervsformål. Nævnet var enig med kommunen i, at det ansøgte om opførelse af et nyt enfamiliehus ikke har karakter af eksisterende lovlig anvendelse, men derimod må betragtes som en nyopførelse, der er i strid med lokalplanen. Nævnet fandt desuden, at kommunen ikke havde adgang til at dispensere fra anvendelsesbestemmelsen i lokalplanens § 3, stk. 3, da denne bestemmelse er en del af planens principper.

På baggrund heraf kunne Natur- og Miljøklagenævnet ikke give medhold i klagen over Kolding Kommunes afgørelse af 30. maj 2016. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser