Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om ændret placering af ejendomme i Kolding

Dato

21. marts 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Kolding Kommunes afgørelse om umiddelbar lovlighed af ændret placering

Sagen omhandler en klage over Kolding Kommunes afgørelse af 10. juni 2015, hvor kommunen fandt, at en ændret placering af to kommende ejendomme på [adresse1] og [adresse2] var umiddelbart tilladt i henhold til lokalplan nr. 0415-12. Klagen blev indbragt for Natur- og Miljøklagenævnet af ejeren af [adresse3] den 11. november 2015. Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4.

Baggrund for Lokalplan 0415-12

Ejendommene [matrikel1] og [matrikel2], Vonsild By, Vonsild, er omfattet af lokalplan 0415-12, der blev endeligt vedtaget den 22. maj 2006. Lokalplanens formål er at muliggøre opførelse af op til 90 boliger (åben-lav og tæt-lav bebyggelse) og sikre, at bebyggelsens udformning respekterer landskabelige forhold og levende hegn. Desuden skal området udformes med sikre trafikforhold, gode opholdsmuligheder og et højt naturindhold. De relevante ejendomme er placeret i delområde 1.

Lokalplanen indeholder specifikke bestemmelser for bebyggelse og ubebyggede arealer:

  • Udstykning og afstandskrav: Planlovens § 4, stk. 1 fastslår, at parceller kun må udstykkes efter principperne i kortbilag 4, og at afstanden fra boligparceller til levende hegn eller jorddige skal være mindst 6 meter.
  • Bebyggelse i område 1: Planlovens § 7, stk. 2 angiver, at bebyggelse kun må opføres som haveboliger, åben-lav og tæt-lav, med op til 25 boliger i overensstemmelse med den retningsgivende bebyggelsesplan i kortbilag 4.
  • Ubebyggede arealer:
    • Planlovens § 9, stk. 2 kræver, at arealer med tæt priksignatur på kortbilag 5 skal udlægges til fælles opholds- og legearealer og friholdes for bygge- og anlægsaktivitet.
    • Planlovens § 9, stk. 3 fastsætter, at fælles opholds- og legearealer i område 1, 2 og 3 mindst skal udgøre 15 procent af boligområdets areal.
    • Planlovens § 9, stk. 4 specificerer, at ubebyggede arealer kun må anvendes som naturområde, fælles opholds- og legeareal, afskærmende foranstaltninger, have, regnvandsbassin og miljøstation.

Kolding Kommunes Afgørelse og Begrundelse

Kolding Kommune meddelte den 10. juni 2015 dispensation fra lokalplan 0415-12 til Geopartner Landinspektører A/S. Denne dispensation omfattede en ændring af bebyggelsesprocenten for otte ejendomme og placeringen af tæt-lav bebyggelse. Klagen vedrørte dog udelukkende den ændrede placering af de to kommende udstykninger, benævnt del 9 og 10 ([adresse1] og [adresse2]), i det sydvestlige hjørne af område 1. Kommunen traf en indirekte afgørelse om, at den ændrede placering var umiddelbart tilladt.

Kommunen begrundede sin afgørelse med, at kortbilag 5 alene viser et princip og ikke en målfast afgrænsning, og at kortbilag 4 kun er en "retningsgivende bebyggelsesplan". Desuden mente kommunen, at kravet i Planlovens § 9, stk. 3 om minimum 15% fælles opholds- og legeareal var opfyldt. Da kommunen ikke traf en positiv afgørelse om dispensation for placeringen, skete der ingen naboorientering af klager i henhold til Planlovens § 20.

Klagerens Anbringender

Klageren gjorde gældende, at kommunens afgørelse var i strid med lokalplanens bestemmelser om placering og omfang af grønne områder. Klageren påpegede, at den påtænkte placering af ejendommene ikke var identisk med kortmaterialet i lokalplanen og ikke i overensstemmelse med bestemmelserne i Planlovens § 9, stk. 2 og Planlovens § 9, stk. 4. Endvidere anførte klageren, at der ikke var sket den nødvendige offentliggørelse af denne ændring i forhold til lokalplanen.

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen som et retligt spørgsmål i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4. Nævnet skulle vurdere, om den planlagte udstykning var umiddelbart tilladt efter lokalplan 0415-12.

Lokalplanens Bindende Karakter

Nævnet fremhævede, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne i henhold til Planlovens § 18. Dette betyder, at dispositioner, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladt, mens afvigelser kræver dispensation. En lokalplanbestemmelse skal være klart og præcist formuleret for at kunne håndhæves.

Vurdering af Grønne Områder og Kortbilag 5

Nævnet vurderede, at en ændret placering af de to ejendomme ikke var i overensstemmelse med Planlovens § 9, stk. 2, som fastsætter, at arealer med tæt priksignatur på kortbilag 5 skal udlægges til fælles opholds- og legearealer og friholdes for bygge- og anlægsaktivitet. Nævnet lagde vægt på, at selvom kortbilag 5 er benævnt "Principper for beplantning, regnvandsbassin og vandhuller", er "grønne områder" ikke nævnt i denne opregning. I sammenhæng med den klare og præcise bestemmelse i Planlovens § 9, stk. 2 fastlægger kortbilaget derfor bindende de grønne områder i planen. Nævnet var uenig med kommunen i, at kortbilaget for så vidt angår de grønne områder alene var retningsgivende. Det forhold, at den procentuelle andel af friarealer i henhold til Planlovens § 9, stk. 3 var overholdt, ændrede ikke nævnets opfattelse.

Dispensationskompetence og Lokalplanens Principper

Nævnet henviste til Planlovens § 19, stk. 1, som tillader kommuner at dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper. Videregående afvigelser kræver tilvejebringelse af en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2. Principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse, anvendelsesbestemmelser, den planlagte struktur og fordelingen mellem friarealer og bebyggede arealer. Det fremgår af forarbejderne, at der som regel ikke kan meddeles dispensation til indgreb i grønne områder og fælles friarealer.

Nævnet konkluderede, at bestemmelsen i Planlovens § 9, stk. 2 sammenholdt med kortbilag 5 udgør en klar og præcis bestemmelse om placeringen af de grønne områder og dermed er en del af lokalplanens principper. Det ønskede projekt kunne derfor ikke realiseres inden for lokalplanens rammer eller kommunens dispensationskompetence, men ville forudsætte en ny lokalplan.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående ophævede Natur- og Miljøklagenævnet Kolding Kommunes afgørelse af 10. juni 2015 om, at en ændret placering af de to kommende ejendomme på [adresse1] og [adresse2] var umiddelbart tilladt efter lokalplanen. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser