Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om byggetilladelse i Kolding – etablering af boliger i kælder og tagetage

Dato

7. april 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Kolding Kommunes byggetilladelse til etablering bl.a. af 1 bolig

En klager indgav den 1. november 2015 en klage til Natur- og Miljøklagenævnet over Kolding Kommunes byggetilladelse af 5. oktober 2015. Tilladelsen vedrørte renovering af en ejendom samt etablering af én bolig i kælderen og to boliger i tagetagen.

Klagerens indsigelser

Klageren gjorde gældende, at byggetilladelsen stred mod kommuneplanens rammer for ejendommen, Kommuneplanramme 0312-B4. Ifølge denne ramme var det maksimalt tilladte antal etager fire, og den maksimale højde 16 meter. Klageren anførte, at det godkendte byggeri ville fremstå med seks etager mod nord og fem etager mod syd, hvilket overskred de fastsatte grænser.

Yderligere argumenterede klageren for, at Kolding Kommune ikke havde taget hensyn til de indsigelser, der var fremkommet under partshøringen. Klageren frygtede desuden, at afgørelsen ville skabe præcedens for fremtidige, sammenlignelige sager. Det blev også nævnt, at klageren parallelt havde indgivet en klage til Statsforvaltningen vedrørende byggetilladelsen.

Sagens forløb og kommunens vurdering

Ejendommen er beliggende på [adresse2], [matrikel1], Kolding Markjorder 1.Afd, og er ikke omfattet af en lokalplan. Kolding Kommune meddelte oprindeligt byggetilladelse den 11. maj 2015. Efter en anmodning om aktindsigt fra klageren den 24. august 2015 genoptog kommunen sagen og foretog partshøring den 11. september 2015, hvor der fremkom indsigelser mod det forøgede etageantal.

Den 5. oktober 2015 meddelte Kolding Kommune en ny samlet byggetilladelse. I den forbindelse tilkendegav kommunen, at den ikke ville nedlægge forbud i henhold til Planloven § 12, stk. 3, da kommunen vurderede, at tilladelsen ikke var i strid med kommuneplanens intentioner.

Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Kolding Kommunes byggetilladelse af 5. oktober 2015. Afvisningen skyldtes, at der med byggetilladelsen ikke var truffet en afgørelse efter planloven, hvilket er en forudsætning for nævnets kompetence.

Nævnets kompetence

Nævnet kan kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Det blev præciseret, at Natur- og Miljøklagenævnet ikke er rette klagemyndighed for afgørelser truffet efter byggelovgivningen; denne kompetence tilhører Statsforvaltningen.

Kommuneplanens status og kommunens beføjelser

Nævnet bemærkede, at bestemmelser i en kommuneplan, i modsætning til lokalplaner, ikke er umiddelbart bindende over for borgere eller bygherrer. Kommuneplanen skal primært danne grundlag for lokalplanlægningen, som ikke må stride mod kommuneplanen, jf. Planloven § 13, stk. 1, nr. 1.

Kommunen har dog mulighed for at modsætte sig forhold, der strider mod kommuneplanen, jf. Planloven § 12. Dette inkluderer muligheden for at modsætte sig udstykning og bebyggelse i strid med rækkefølgebestemmelser, jf. Planloven § 12, stk. 2, samt opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse i strid med kommuneplanens rammedel, jf. Planloven § 12, stk. 3. Kommunen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, jf. Planloven § 12, stk. 1, hvilket giver den ret til at administrere skønsmæssige beføjelser i overensstemmelse med planen.

Begrundelse for afvisning

Nævnet fastslog, at kommunen ikke er forpligtet til at bringe disse bestemmelser i anvendelse. En kommunes beslutning om ikke at nedlægge forbud – uanset om den vurderer, at kommuneplanen ikke er overtrådt, eller blot ikke ønsker at anvende bestemmelserne – udgør ikke en afgørelse efter planloven. Derfor forudsætter en sådan beslutning heller ikke en forudgående naboorientering efter planloven.

Da Kolding Kommune med den meddelte byggetilladelse ikke havde truffet en afgørelse efter planloven, afviste Natur- og Miljøklagenævnet at realitetsbehandle klagen.

Afgørelsens endelighed

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden seks måneder, jf. Planloven § 62. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser