Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om påbud om lovliggørelse af etableret låge i Tårnby Kommune

Dato

15. december 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Tårnby Kommunes påbud til nedtagning af port Natur

Tårnby Kommune meddelte den 1. juli 2015 et påbud om lovliggørelse af en etableret og aflåst låge. Påbuddet blev udstedt efter kommunen havde modtaget flere klager over opsætningen af et hegn og en aflåst låge på tværs af en fælles gennemgående sti ved bebyggelsen på [adresse].

Klagerens argumenter

Klageren, repræsenteret af Øens advokatfirma, påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet den 10. juli 2015. Klageren gjorde gældende, at påbuddet ikke lovligt kunne udstedes af kommunen, da lågen var opsat på privat grund og var sagligt begrundet. Klageren argumenterede for, at et forbud mod opsætning af lågen krævede udtrykkelig hjemmel i lokalplanen, hvilket ifølge klageren ikke var tilfældet. Lågen var opsat for at forhindre utilsigtet gennemgang af knallerter og cykler på en fællesvej, der fungerede som gennemgangsvej, og for at afhjælpe overbelastning af private parkeringspladser forårsaget af forældre, der afleverede og hentede børn fra en fritidsinstitution på naboejendommen. Klageren bestred, at lågen var i strid med lokalplanens formål om "offentlighedens fri færden på stisystemet", og fandt det kritisabelt, at kommunen på forhånd havde vurderet, at der ikke kunne gives dispensation.

Kommunens begrundelse og lokalplanens bestemmelser

Kommunens varsel om påbud af 3. juni 2015 var begrundet i, at hegn og låge stred mod lokalplan 71 Boligbebyggelse på [adresse]. Lokalplanens formål er blandt andet at sikre offentligheden adgang gennem området via en hovedsti og at fastlægge principielle vej- og stiadgange. Specifikke bestemmelser i lokalplanen omfatter:

  • § 5.2: Udlæggelse af areal til nye veje, stier og parkeringspladser som vist på kortbilag 2.
  • § 5.5: Anlæggelse af en fælles gennemgående sti med en bredde på 2,2 meter, der forbinder de enkelte boliggrupper.
  • § 9.6: Boliggruppernes afgrænsning mod fælles friarealer må kun anlægges som haver, og eventuel hegning må kun være hække eller buskads.
  • § 9.7: Boliggruppernes afgrænsning mod den fælles grønning må kun etableres som levende hegn.

Kommunen vurderede, at etableringen af hegn og aflåst låge stred mod lokalplanens bestemmelser om den fælles gennemgående sti (§ 5.5) og afgrænsning mod den fælles grønning (§ 9.7). Kommunen meddelte derfor påbud om lovliggørelse i henhold til Planlovens § 51, jf. Planlovens § 63, stk. 1, og vurderede, at der ikke kunne gives dispensation til aflåsning af lågen. Det fremgik dog af et tilsynsnotat af 15. juli 2015, at lågen var nedtaget, og at der var drøftet muligheden for en ulåst låge med fjederlukker.

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet mulighed for at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven, herunder fortolkning af lokalplanbestemmelser og overholdelse af forvaltningsretlige grundsætninger.

Nævnets vurdering af lovligheden

Nævnet fastslog, at det er et retligt spørgsmål, om kommunen kan meddele påbud efter planloven. Det følger af Planlovens § 18, at lokalplanbestemmelser er bindende over for borgerne og skal være klart og præcist formuleret for at kunne håndhæves. Nævnet fandt, at lokalplanens bestemmelser i §§ 5.5 og 5.2, i henhold til planens kortbilag 2, klart fastlægger en fælles gennemgående sti. Etablering af en aflåst port eller låge, der afskærer denne gennemgang, er derfor i strid med lokalplanens bestemmelser. Kommunen havde således hjemmel i planen til at påbyde lågen fjernet.

Kommunens tilsynsforpligtelse

Nævnet bemærkede, at kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med overholdelse af loven og foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning, jf. Planlovens § 51, stk. 1, og stk. 5. Spørgsmålet om et forholds underordnede betydning er et skønsmæssigt spørgsmål, der ikke kan påklages til nævnet. Der gælder et generelt offentligretligt synspunkt om, at lokalplanbestemmelser skal overholdes, og det kræver ikke en særlig begrundelse at håndhæve dem. Desuden påhviler det den til enhver tid værende ejer af en ejendom at berigtige et ulovligt forhold, jf. Planlovens § 63, stk. 1.

Afgørelse

Nævnet fandt ikke, at påbuddet indeholdt uklarheder eller andre mangler, der kunne begrunde en tilsidesættelse af kommunens afgørelse som ugyldig. Natur- og Miljøklagenævnet kunne derfor ikke give medhold i klagen over Tårnby Kommunes afgørelse af 1. juli 2015 om påbud om lovliggørelse af den etablerede låge. Nævnet noterede, at lågen var nedtaget, og at kommunen ved en eventuel ny ansøgning måtte tage stilling til en dispensation.

Lignende afgørelser