Command Palette

Search for a command to run...

Klage over byggetilladelse til tilbygning i Skanderborg Kommune

Dato

6. november 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Skanderborg Kommunes byggetilladelse til tilbygning på [adresse1

Sagen omhandler en klage til Natur- og Miljøklagenævnet over Skanderborg Kommunes afgørelse af 5. september 2014, hvorved der blev meddelt tilladelse med dispensation fra bygningsreglementet til en tilbygning på en ejendom. Klagen blev indgivet af en nabo den 24. juli 2015, som anførte, at de først blev orienteret om byggesagen i maj 2015.

Klagepunkter

Klageren fremførte følgende punkter:

  • Kommunen havde ikke hørt klageren i forbindelse med sagen, selvom en forøgelse af byggehøjden ville være til stor gene, herunder i forhold til udsigten til Stilling Sø.
  • Der var meddelt tilladelse til at bygge 3,5 meter højere end de øvrige huse på vejen, alene fordi huset ikke var opført nede ved vejen som de øvrige huse.
  • Byggehøjden på 7,5 meter burde måles fra husets sokkelkant og ikke fra vejmidte, så alle huse på vejen havde samme udgangspunkt. Et hus placeret højere oppe på en skråning burde ikke have samme mulighed for at bygge opad, da det ville genere bagvedliggende ejendomme mere.

Kommunens sagsbehandling

Ejendommen er ikke omfattet af en lokalplan, men af kommuneplanrammer, der fastlægger, at der må bygges i 1½ etage. Kommunen meddelte byggetilladelse med dispensation for afstand til skel i forbindelse med opførelse af tilbygningen. Byggeriet blev vurderet i henhold til BR10 afsnit 2.3.1 (generelle kriterier for helhedsvurdering). Det fremgik af byggetilladelsen, at det ansøgte byggeri ikke overholdt byggeretten i henhold til BR 10, kap. 2.2, på flere punkter, herunder overskridelse af bebyggelsesprocenten, afstand til naboskel, det skrå højdegrænseplan samt en tagterrasse på ca. 18 m². Kommunen anførte dog, at etableringen af tagetagen ikke overskred kommuneplanrammen for området.

Klageren henvendte sig til kommunen i maj 2015 med krav om nabohøring på grund af udsyns- og lysforhold. Kommunen redegjorde i maj og juni 2015 for de planlægningsmæssige forhold og byggeriet i forhold til bygningsreglementet og meddelte klagevejledning efter byggeloven og planloven. Klageren fremhævede i august 2015, at en tagterrasse over 10-12 m² ifølge kommunens egen korrespondance skulle betragtes som en fuld etage, hvilket ikke ville kunne godkendes.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Nævnet understregede, at det ikke kan tage stilling til en kommunes afgørelse efter byggelovgivningen, hvor rette klageinstans er Statsforvaltningen.

Kommuneplanens bindende virkning

Nævnet kunne således alene vurdere, om kommunen havde handlet i strid med planloven i forbindelse med meddelelsen af byggetilladelsen. Ejendommen er ikke omfattet af en lokalplan, men alene af kommuneplanrammer. Bestemmelser i en kommuneplan, herunder rammebestemmelserne, er i modsætning til bestemmelser i en lokalplan ikke umiddelbart bindende over for borgere eller bygherrer. De skal alene danne grundlag for kommunens lokalplanlægning, som efter Planloven § 13, stk. 1, nr. 1 ikke må være i strid med kommuneplanen. Kommunen skal desuden efter Planloven § 12, stk. 1 virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen.

Fravigelser fra kommuneplanen

Nævnet fastslog, at kommunen ved udstedelse af byggetilladelser skal påse, at der ikke lægges hindringer i vejen for kommuneplanens gennemførelse. Dette er dog ikke ensbetydende med, at der ikke i en byggetilladelse kan tillades fravigelser fra kommuneplanen. Sådanne fravigelser fra kommuneplanens ikke-bindende bestemmelser er ikke dispensationer i planlovens forstand og forudsætter ikke forudgående naboorientering. Dette gælder uanset om den omhandlede bygning efter opførelse af den tilladte tilbygning vil fremstå i 1½ eller 2 etager.

Konklusion

Natur- og Miljøklagenævnet kunne herefter ikke give medhold i klagen over, at Skanderborg Kommunes byggetilladelse af 5. september 2014 var i strid med planloven. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser